PKP zainwestuje miliardy w połączenia towarowe

Kolejowy transport towarów nie wytrzymuje konkurencji z tirami. Pociągi przewożące ładunki jeżdżą ledwie 20–30 km na godzinę i spóźniają się przeciętnie o ponad 600 minut.

Aktualizacja: 16.02.2016 07:44 Publikacja: 15.02.2016 21:00

PKP zainwestuje miliardy w połączenia towarowe

Foto: Fotorzepa/Bartosz Jankowski

Kolej rozpoczyna miliardowe inwestycje w modernizację linii towarowych. Priorytetem jest polepszenie dostępu do portów, poprawa połączeń na terenie Śląska oraz usprawnienie najważniejszych tras łączących południe Polski z Wybrzeżem. Ma to zwiększyć przepustowość linii i skrócić czasy przejazdu poprzez likwidację ograniczeń prędkości. Teraz średnia prędkość pociągów towarowych to 20–30 km na godzinę. – Inwestycje pozwolą ją zwiększyć do 40–50 km na godzinę – zapowiada Andrzej Pawłowski, wiceprezes zarządzającej infrastrukturą spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. Poprawi to konkurencyjność kolei, tracącej zlecenia na rzecz szybszego transportu tirami.

Już w przyszłym roku zaczynają się prace nad poprawą połączenia z portem w Gdyni. Dojazd pociągów towarowych jest tam teraz utrudniony m.in. przez obciążenie linii prowadzącej przez trójmiejską aglomerację ruchem pasażerskim.

– Kolejowi przewoźnicy towarowi od lat sygnalizują, że mało kto chce obsługiwać gdyński port ze względu na problemy z układaniem rozkładów jazdy – twierdzi Paweł Rydzyński, dyrektor ds. projektów transportowych w Zespole Doradców Gospodarczych TOR. PLK planują wydać na przebudowę układu torów 850 mln zł. Inwestycja ma się zakończyć w 2020 roku.

Ulepszenie połączeń z portem w Gdańsku będzie kosztować 600 mln zł. Prace zaplanowano na lata 2017–2020. Dostosują one infrastrukturę kolejową do rosnącej ilości przeładunków portu, w tym kontenerowych w terminalu DCT. Natomiast jeszcze w tym roku rozpoczną się warte 640 mln zł inwestycje w usprawnienie obsługi portów w Szczecinie i Świnoujściu.

Więcej pociągów

W planach usprawnienia transportu kolejowego równie ważna będzie poprawa przepustowości głównych linii towarowych łączących Wybrzeże z Dolnym i Górnym Śląskiem. Blisko 1 mld zł PLK wydadzą na przebudowę nadodrzanki, tj. trasy biegnącej od Wrocławia przez Zieloną Górę i Rzepin do Szczecina. Także ok. 1 mld zł będzie kosztować modernizacja węglówki – linii prowadzącej od Chorzowa poprzez Inowrocław i Bydgoszcz do Tczewa. Na obu trasach celem jest podniesienie prędkości pociągów do 120, a w niektórych miejscach do 140 km/godz. oraz zwiększenie dopuszczalnego ciężaru wagonów.

Najwięcej pieniędzy pochłonie jednak Górny Śląsk, gdzie modernizacja linii jest kluczowa dla usprawnienia całego transportu towarowego. Dlatego w sumie trzeba tam zainwestować prawie 6 mld zł. Prace już się zaczęły: w ub. r. zakończono rewitalizację czterech odcinków, na kolejnych czterech trwają roboty. Ale na najważniejsze zlecenia dopiero odbywają się przetargi. – Modernizacja linii na Śląsku oraz odcinków portowych gwarantuje poprawę infrastruktury w miejscach szczególnie ważnych dla obsługi cargo. Podobne prace wykonujemy też na wschodzie kraju, na styku z liniami szerokotorowymi – informuje Pawłowski.

Zmniejszą opóźnienia

Wszystkie te inwestycje, oprócz zwiększenia prędkości pociągów towarowych, powinny poprawić ich punktualność. Na razie wygląda ona coraz gorzej. Według danych Urzędu Transportu Kolejowego w trzecim kwartale 2015 r. punktualna była tylko nieco ponad jedna trzecia pociągów towarowych. Średni czas opóźnień zwiększył się do 607 minut z 466 minut w drugim kwartale i 419 minut w pierwszym kwartale 2015 r.

Poprawa stanu linii towarowych i zwiększenie dostępności do portów ma się także przyczynić do wzrostu znaczenia przewozów intermodalnych. Ten segment rynku, wykorzystujący kilka rodzajów środków transportu, mający w Europie Zachodniej kapitalne znaczenie, w Polsce rośnie bardzo wolno. W 2015 r. udział przewozów intermodalnych w transporcie kolejowym mierzony masą ładunków wyniósł 4,6 proc. i zwiększył się wobec 2014 r. o zaledwie 0,4 pkt proc., choć sama masa ładunków wzrosła r./r. o ponad 8 proc., do prawie 10,4 mln ton. Problemem pozostaje także gęstość rozmieszczenia terminali kontenerowych. Jeśli w krajach wysoko rozwiniętych, np. w Niemczech, na 10 tys. kilometrów kwadratowych przypadają średnio ponad cztery terminale, to w Polsce tylko jeden.

Opinia

Michał Beim, ekspert Instytutu Sobieskiego

Średnia prędkość pociągów towarowych, czyli nieco ponad 25 km/h, stanowi barierę rozwoju kraju. Nie tylko przegrywa czasowo z transportem drogowym, ale podnosi koszty funkcjonowania kolei. Wolne pociągi hamują rozwój transportu intermodalnego, negatywnie wpływając na rozwój portów. Niestety, wielu przewoźników towarowych skarżyło się, że prowadzone modernizacje często nawet pogarszają warunki jazdy poprzez likwidację tzw. mijanek, bocznic lub koszty włączania ich w system sterowania ruchem.

Kolej rozpoczyna miliardowe inwestycje w modernizację linii towarowych. Priorytetem jest polepszenie dostępu do portów, poprawa połączeń na terenie Śląska oraz usprawnienie najważniejszych tras łączących południe Polski z Wybrzeżem. Ma to zwiększyć przepustowość linii i skrócić czasy przejazdu poprzez likwidację ograniczeń prędkości. Teraz średnia prędkość pociągów towarowych to 20–30 km na godzinę. – Inwestycje pozwolą ją zwiększyć do 40–50 km na godzinę – zapowiada Andrzej Pawłowski, wiceprezes zarządzającej infrastrukturą spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. Poprawi to konkurencyjność kolei, tracącej zlecenia na rzecz szybszego transportu tirami.

Pozostało 86% artykułu
Transport
Kiedy pierwszy samolot wyląduje na CPK? Wiceminister Maciej Lasek zdradza datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach