Kolej rozpoczyna miliardowe inwestycje w modernizację linii towarowych. Priorytetem jest polepszenie dostępu do portów, poprawa połączeń na terenie Śląska oraz usprawnienie najważniejszych tras łączących południe Polski z Wybrzeżem. Ma to zwiększyć przepustowość linii i skrócić czasy przejazdu poprzez likwidację ograniczeń prędkości. Teraz średnia prędkość pociągów towarowych to 20–30 km na godzinę. – Inwestycje pozwolą ją zwiększyć do 40–50 km na godzinę – zapowiada Andrzej Pawłowski, wiceprezes zarządzającej infrastrukturą spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. Poprawi to konkurencyjność kolei, tracącej zlecenia na rzecz szybszego transportu tirami.
Już w przyszłym roku zaczynają się prace nad poprawą połączenia z portem w Gdyni. Dojazd pociągów towarowych jest tam teraz utrudniony m.in. przez obciążenie linii prowadzącej przez trójmiejską aglomerację ruchem pasażerskim.
– Kolejowi przewoźnicy towarowi od lat sygnalizują, że mało kto chce obsługiwać gdyński port ze względu na problemy z układaniem rozkładów jazdy – twierdzi Paweł Rydzyński, dyrektor ds. projektów transportowych w Zespole Doradców Gospodarczych TOR. PLK planują wydać na przebudowę układu torów 850 mln zł. Inwestycja ma się zakończyć w 2020 roku.
Ulepszenie połączeń z portem w Gdańsku będzie kosztować 600 mln zł. Prace zaplanowano na lata 2017–2020. Dostosują one infrastrukturę kolejową do rosnącej ilości przeładunków portu, w tym kontenerowych w terminalu DCT. Natomiast jeszcze w tym roku rozpoczną się warte 640 mln zł inwestycje w usprawnienie obsługi portów w Szczecinie i Świnoujściu.
Więcej pociągów
W planach usprawnienia transportu kolejowego równie ważna będzie poprawa przepustowości głównych linii towarowych łączących Wybrzeże z Dolnym i Górnym Śląskiem. Blisko 1 mld zł PLK wydadzą na przebudowę nadodrzanki, tj. trasy biegnącej od Wrocławia przez Zieloną Górę i Rzepin do Szczecina. Także ok. 1 mld zł będzie kosztować modernizacja węglówki – linii prowadzącej od Chorzowa poprzez Inowrocław i Bydgoszcz do Tczewa. Na obu trasach celem jest podniesienie prędkości pociągów do 120, a w niektórych miejscach do 140 km/godz. oraz zwiększenie dopuszczalnego ciężaru wagonów.