EMP liczy, że oparcie się na Chińczykach pozwoli popchnąć Izerę i zapewnić długoterminową relację biznesową opartą m.in. na wspólnych łańcuchach dostaw komponentów. Podczas listopadowej konferencji zaprezentowano osiągi samochodu: silnik 272 KM, przyspieszenie do 100 km/h w ok. 6 sekund, napęd na tył, do tego baterie o pojemnościach 51 lub 69 kW. To jednak niewiele, bo pozwoliłyby przejechać na jednym ładowaniu nie więcej niż 340 i 450 km. Za trzy lata te parametry pewnie się zmienią.
Będzie sprzedaż obwoźna
Docelowa forma sprzedaży dopiero zostanie wypracowana. Według EMP formuła, w jakiej będzie oferowana Izera, musi odpowiadać na wyzwania współczesnego rynku motoryzacyjnego i będzie hybrydowa. Ma obejmować ograniczoną liczbę tzw. hubów dystrybucyjnych sprzedających i serwisujących auta, salony koncepcyjne prezentujące markę, a także „ruchome punkty, które mają na celu przybliżyć Izerę mieszkańcom mniejszych miast”. Kluczowym kanałem sprzedaży byłby również internet.
Czy to się uda, nie wiadomo. Według Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA), jeśli rozpoczęcie produkcji Izery wydawało się bardzo ambitnym celem już w 2016 r., gdy ogłoszono plany stworzenia polskiej marki samochodów elektrycznych, to obecnie efektywna realizacja tego projektu stała się jeszcze większym wyzwaniem. Przede wszystkim przedsięwzięcie wymaga zabezpieczenia potężnych pieniędzy. Dwukrotne dofinansowanie Izery na poziomie 250 mln zł to kropla w morzu potrzeb. Budżet, który pozwalałby myśleć o zakończeniu z sukcesem prac przygotowawczych, wynosi wielokrotnie więcej – co najmniej 4 mld zł – podkreśla PSPA. Całość nakładów na uruchomienie produkcji szacowana jest na ok. 6 mld zł, ale przy wysokiej inflacji oraz rosnących kosztach produkcji we wszystkich fabrykach samochodów także ta kwota może się wkrótce okazać mocno niedoszacowana.
arcyTrudne zadanie izery
Rynek e-aut staje się coraz bardziej konkurencyjny
Sprzedaż samochodów elektrycznych będzie dynamicznie rosła, podobnie jak ich rynkowa oferta. – Pojawi się więcej modeli, a problemy z łańcuchami dostaw opóźniające produkcję zostaną złagodzone – twierdzą analitycy cytowania przez Bloomberga. Według Automotive News Europe wskazują na to działania największych producentów. Na początku drugiego kwartału tego roku Volkswagen zaprezentował najnowszy elektryczny model ID7, będący następcą Passata, adresowany m.in. do firmowych flot. Z kolei jak zapowiedział Ola Kallenius, dyrektor generalny Mercedes-Benz, jego firma zamierza w tym roku podwoić sprzedaż samochodów elektrycznych.
Internetowa platforma sprzedażowa Carsmile prognozuje, że jeszcze w tym roku udział elektryków w sprzedaży nowych aut może wzrosnąć w Polsce do poziomu 5–7 proc. Według prognoz PSPA do 2030 r. sprzedaż samochodów osobowych i dostawczych całkowicie elektrycznych na polskim rynku zwiększy się ponaddziesięciokrotnie, do 170 tys. ∑
Lepsza od Volkswagena
Jeszcze większym wyzwaniem będzie pozyskanie klientów. – Trzeba przekonać ich, że nasz produkt jest w co najmniej kilku dziedzinach lepszy niż oferta konkurencji. Tymczasem termin rozpoczęcia produkcji i wejścia Izery na rynek był już kilkukrotnie przekładany – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA. Przy tym rywalizacja w segmencie elektromobilności stale się zaostrza. Sytuacja jest inna niż w 2017 czy 2018 r., gdy na rynku było dostępnych zaledwie kilkanaście modeli samochodów całkowicie elektrycznych. Dziś liczba takich modeli mocno przekroczyła setkę i stale rośnie. – Pojazdy zeroemisyjne oferuje praktycznie każdy liczący się koncern motoryzacyjny – dodaje Mazur.
W dodatku elektryfikacja rynku będzie coraz bardziej przyspieszać. Jak podało Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów ACEA, w kwietniu udział takich aut wzrósł do 13,9 proc. z 11,4 proc. przed rokiem. – Rynek samochodów osobowych w pełni elektrycznych, zarówno w Polsce, jak i w Europie czy na świecie, rośnie bardzo dynamicznie. W Polsce w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2023 r. rejestracje takich aut wzrosły o 75 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym – mówi Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.