Zagrożona dominacja firm znad Wisły

Dla utrzymania konkurencyjności przewoźników potrzebne jest wsparcie zarówno dla zakupu e-ciężarówek, jak i budowy infrastruktury ładowania.

Publikacja: 14.06.2023 03:00

Elektryczna autostrada dla ciężarówek zasilanych z trakcji nad jezdnią testowana jest w Niemczech

Elektryczna autostrada dla ciężarówek zasilanych z trakcji nad jezdnią testowana jest w Niemczech

Foto: Alex Kraus / Bloomberg

Branża transportowa w Polsce, która zatrudnia prawie milion osób i odpowiada za blisko 6 proc. PKB, może stracić pozycję europejskiego lidera w drogowych przewozach towarowych. Z mającego ukazać się w środę raportu „Elektromobilność w transporcie ciężkim”, przygotowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA), wynika, że Polska wciąż nie przygotowała swoim przewoźnikom warunków do nieuchronnej transformacji, związanej z zastępowaniem ciężarówek z silnikami Diesla pojazdami bezemisyjnymi.

Czytaj więcej

Rosja bije w Polskę zakazem dla tirów i żąda miliardowych reparacji

Sześć pojazdów w roku

W kraju nie działa ani jedna stacja ładowania przeznaczona dla ciężarówek, podczas gdy już za trzy lata, zgodnie z unijnymi wymogami, takie ładowarki muszą być dostępne co 120 km na drogach zaliczanych do transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Z kolei bez rozbudowanej infrastruktury firmy transportowe nie mogą inwestować w elektryczne ciężarówki. Brakuje im także programów pomocowych. – W przeciwieństwie do szeregu państw Europy Zachodniej, w naszym kraju nie wprowadzono do tej pory instrumentów zachęcających przedsiębiorców do inwestycji w zeroemisyjne pojazdy ciężarowe – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA. – Brak odpowiedniej infrastruktury oraz programów wsparcia dla zakupu pojazdów o zerowej emisji może zagrażać przyszłości polskiego przemysłu transportowego – ostrzega Bartosz Kubik, prezes Ekoenergetyka-Polska.

Dziś Polska dysponuje największą w UE flotą samochodów ciężarowych, liczącą ponad 1,2 mln pojazdów. To jedna piąta ciężarówek na unijnych drogach i podobny udział w wykonanej na terenie UE pracy transportowej. Tymczasem z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA wynika, że jeśli w 2022 r. w całej Unii zarejestrowano łącznie 1656 elektrycznych ciężarówek, to w Polsce zaledwie 6.

Czytaj więcej

Prąd ma zastąpić diesla w ciężkim transporcie

Według PSPA dla ochrony konkurencyjności polskich przewoźników potrzebny jest system wspierania kupujących zeroemisyjne ciężarówki z pieniędzy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Finansowa pomoc NFOŚiGW powinna objąć także rozbudowę infrastruktury ładowania. Raport rekomenduje ponadto zniesienie opłat drogowych dla zeroemisyjnego transportu, wprowadzenie dopłat opartych na poziomie redukcji emisji CO2, zezwolenie e-ciężarówkom na wjazd do stref ograniczonego ruchu oraz zwiększenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdów. Do tego ulgi podatkowe dla firm inwestujących w ekologiczne samochody ciężarowe, a także wprowadzenie regulacji ułatwiających przyłączanie dedykowanych im stacji ładowania do sieci elektroenergetycznej.

Międzynarodowa Agencja Energetyczna szacuje, że park elektrycznych ciężarówek w Europie wzrośnie do ok. 46 tys. w roku 2025 oraz do ok. 190 tys. w roku 2030, lub do ok. 64 tys. w 2025 r. i 520 tys. w 2030 r., w zależności od przyjętego scenariusza. Z kolei analiza firmy Arthur D.Little zakłada, że elektryczne ciężarówki konsumować będą 32 proc. całej energii przeznaczonej na ładowanie samochodów elektrycznych.

Czytaj więcej

Głośno o strajku polskich kierowców w Niemczech

Ani jednej ładowarki

Tymczasem Polska, która należy do kluczowych krajów tranzytowych w UE, wkrótce może mieć problem ze spełnieniem unijnych regulacji dotyczących infrastruktury ładowania – rozporządzenia AFIR, nakładającego na każde państwo wiążące cele i obowiązki w zakresie jej rozbudowy. Przyjmując, że długość dróg w polskiej sieci TEN-T wynosi 7,5 tys. km, już za dwa lata potrzebujemy co najmniej 20 stacji ładowania ciężarówek o łącznej mocy 28 MW, za cztery lata minimum 64 stacji o mocy od 92 do 179 MW, a w 2030 r. przynajmniej 206 dedykowanych stacji o mocy 578 MW. To 26 razy więcej niż moc wszystkich ładowarek przy polskim odcinku sieci TEN-T pod koniec 2022 r. – Czasu do realizacji celów wyznaczonych przez UE jest coraz mniej. Rozbudowa sieci ładowania to długotrwały proces, więc konieczne jest niezwłoczne podjęcie działań przez administrację publiczną w Polsce dla wdrożenia odpowiednich instrumentów wsparcia – podkreśla PSPA w raporcie.

Czytaj więcej

Marcin Korolec: Elektryczne ciężarówki dadzą radę

Także zdaniem Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych (FPPE) elektryfikacja flot pozwoli polskim firmom zachować konkurencyjność w przewozach po Europie. Pojazdy zaczynają być już dostępne – mogą zastąpić te spalinowe na większości tras, a całkowity koszt posiadania ciężarówek zeroemisyjnych w ciągu dziesięciu lat powinien stać się znacząco niższy niż dla diesli. – O dekarbonizacji transportu powinniśmy myśleć w kategoriach utrzymania pozycji europejskiego lidera. Firmom transportowym spadną koszty względem korzystania z pojazdów spalinowych, obniżymy emisję CO2 – uważa Marcin Korolec, prezes FPPE.

Na razie wykorzystanie e-ciężarówek w Polsce to bardziej testy niż komercyjna eksploatacja. Ikea i Grupa Raben podpisały z Volvo Trucks umowę o współpracy, gdzie Ikea postanowiła wprowadzić pilotażowo elektryczne ciężarówki Volvo do transportu w swoich fabrykach w Babimoście i Zbąszynku. Z kolei do floty samochodów Volkswagen Poznań, obsługującej dostawy podzespołów, dołączyła elektryczna Scania 25P. Wykonywać będzie codzienne wahadłowe kursy na trasie łączącej park dostawców w Swarzędzu z zakładem produkcyjnym w Poznaniu – Antoninku.

Branża transportowa w Polsce, która zatrudnia prawie milion osób i odpowiada za blisko 6 proc. PKB, może stracić pozycję europejskiego lidera w drogowych przewozach towarowych. Z mającego ukazać się w środę raportu „Elektromobilność w transporcie ciężkim”, przygotowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA), wynika, że Polska wciąż nie przygotowała swoim przewoźnikom warunków do nieuchronnej transformacji, związanej z zastępowaniem ciężarówek z silnikami Diesla pojazdami bezemisyjnymi.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Pierwsze lotnisko w Polsce z nowoczesnymi skanerami bagażu. Skróci kolejki
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
100 zł za 8 dni jazdy pociągami. Koleje Śląskie kuszą na majówkę. A inni?
Transport
Singapurskie Changi nie jest już najlepszym lotniskiem na świecie
Transport
Polowanie na rosyjskie samoloty. Pomagają systemy śledzenia lotów
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Andrzej Ilków, prezes PPL: Nie zapominamy o Lotnisku Chopina. Straciliśmy kilka lat