Rosyjska firma ma zapłacić 400 mln dol. kary. Ale szanse na pieniądze są mizerne

Amerykański sędzia nakazał Grupie Wołga-Dniepr zapłacić leasingodawcy samolotów, BOC Aviation, ponad 400 milionów dolarów po tym, jak rosyjska firma nie wywiązała się z warunków obsługi leasingu trzech boeingów 747-8F.

Publikacja: 13.04.2023 15:47

Rosyjska firma ma zapłacić 400 mln dol. kary. Ale szanse na pieniądze są mizerne

Foto: Adobe Stock

Rozprawa odbyła się 3 kwietnia 2023 roku. A BOC Aviation złożył skargę w marcu 2022 roku, krótko po rozpoczęciu przez Rosję wojny w Ukrainie. Wszystkie trzy samoloty były eksploatowane przez rosyjską AirBridge Cargo, spółkę zależną Volga-Dnepr. Lewis J. Liman, sędzia sądu okręgowego Stanów Zjednoczonych z południowego dystryktu Nowego Jorku, uznał roszczenia leasingodawcy za zasadne i orzekł na korzyść BOC Aviation, przyznając leasingodawcy 406,2 mln dol.

To już drugi sukces amerykańskiej firmy leasingowej, chociaż nadzieja na odzyskanie zasądzonej kwoty jest słaba. Po inwazji Rosji na Ukrainę BOC Aviation udało się odzyskać z AirBridge Cargo jednego B747-8F.

Z danych Ch-aviation.com wynika, że ​​AirBridge Cargo posiada obecnie 12 B747-8F zaparkowanych na Międzynarodowym Porcie Lotniczym Moskwa-Szeremietiewo. Wśród nich znajdują się dwie z maszyn, które leasingodawca próbował odzyskać od Rosjan odmawiających ich wydania. Maszyny nie są ubezpieczone.

Czytaj więcej

Ryanair idzie na wojnę z Ursulą von der Leyen. Zarzuca jej nieudolność

W skardze złożonej w sądzie amerykańska firma leasingowa argumentowała, że rezygnacja z reasekuracji „doprowadziła do naruszenia postanowienia umowy najmu stron, zobowiązującego AirBridge do utrzymywania określonych rodzajów i kwot reasekuracji”. A umowa między dwiema stronami umożliwia BOC Aviation „natychmiastowe przejęcie statku powietrznego i jego dokumentacji w przypadku niewykonania zobowiązania przez AirBridge, w szczególności upoważniając BOC Aviation do wejścia na teren, w którym znajduje się statek powietrzny, do natychmiastowego przejęcia i usunięcia statku powietrznego przez postępowanie uproszczone lub w inny sposób” - napisano w skardze.

Kiedy jednak leasingodawca wypowiedział umowę najmu samolotu, AirBridge Cargo odmówił przyjęcia wypowiedzenia. Co więcej: jakby wszystko było w porządku, zażądał od BOC Aviation zezwolenia na repatriację jednego Boeinga 747-8F z międzynarodowego lotniska w Hongkongu (HKG) do Moskwy. Kilka innych samolotów B747-8F należących do również zachodnich firm leasingowych, w tym do BOC Aviation, Rosjanie przewieźli przez Chiny na rosyjskie lotniska.

1 marca 2022 r. leasingodawca został poinformowany, że polisa reasekuracyjna trzech Boeingów 747-8F zostanie anulowana 7 marca. Dwa dni później BOC Aviation wysłał do AirBridge Cargo zawiadomienie o wyłączeniu z komercyjnej eksploatacji trzech samolotów. Poinformował także, że zostaną one „zaparkowane w miejscu poza Rosją nie później niż do 7 marca 2022 r.” Tymczasem stały już one na lotnisku Szeremietiewo, dokąd zostały przetransportowane z pogwałceniem umowy leasingowej.

7 marca z kolei inne 2 boeingi opuściły Chiny i poleciały do Rosji. Inna z maszyn należących do BOC Aviation, a eksploatowana przez AirBridge, pojawiła się 8 marca 2022 na flightradar24 dopiero na kilka godzin przed lądowaniem w Dubaju. Amerykanie próbowali ją tam przejąć, ale bez sukcesu. W kilka godzin po lądowaniu wystartowała ponownie i skierowała się do Rosji.

AirBridge Cargo poinformował wcześniej, że po rocznym dobrowolnym zawieszeniu operacji boeingami, wznowi loty samolotami Iljuszyn Ił-96.

Rozprawa odbyła się 3 kwietnia 2023 roku. A BOC Aviation złożył skargę w marcu 2022 roku, krótko po rozpoczęciu przez Rosję wojny w Ukrainie. Wszystkie trzy samoloty były eksploatowane przez rosyjską AirBridge Cargo, spółkę zależną Volga-Dnepr. Lewis J. Liman, sędzia sądu okręgowego Stanów Zjednoczonych z południowego dystryktu Nowego Jorku, uznał roszczenia leasingodawcy za zasadne i orzekł na korzyść BOC Aviation, przyznając leasingodawcy 406,2 mln dol.

To już drugi sukces amerykańskiej firmy leasingowej, chociaż nadzieja na odzyskanie zasądzonej kwoty jest słaba. Po inwazji Rosji na Ukrainę BOC Aviation udało się odzyskać z AirBridge Cargo jednego B747-8F.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Francuskie międzynarodowe lotnisko znów działa po ewakuacji
Transport
Atak wandali na francuską kolej. Tłumy pasażerów na peronach i objazdy
Transport
Pogarszają się prognozy dla przemysłu motoryzacyjnego w Polsce
Transport
Boeing winny i zapłaci za katastrofy B737 MAX. Rodziny ofiar chcą jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Transport
Air France-KLM zawiodły się na igrzyskach w Paryżu. Wyniki mocno w dół