W ubiegłym roku TAP wypracował zysk netto 65,6 mln euro po stracie 1,6 mld rok wcześniej i poprawił obroty do 3,5 mld euro z 1,39 mld w 2021 r., także dzięki zwiększeniu przewozów pasażerów — z 5,8 mln do 13,8 mln, prawie do 81 proc. stanu sprzed pandemii. Zysk operacyjny EBIDTA wyniósł 777,7 mln euro wobec straty 999 mln przed rokiem

Przewoźnik dokonuje obecnie restrukturyzacji zgodnie z planem za 3,2 mld euro, zatwierdzonym przez Brukselę. Plan obejmuje zmniejszenie floty, redukcję zatrudnienia o kilka tysięcy osób i obniżenie większości pozostałych wynagrodzeń. Według tego planu, TAP miał dojść do zysku operacyjnego w 2023 r. i do rocznego zysku netto w 2025 r.

Przewoźnikowi udało się odzyskać rentowność mimo ponad trzykrotnego wzrostu kosztów paliwa z 1 mld euro w 2021 r. „W pierwszym pełnym roku realizacji planu restrukturyzacji TAP wygenerował zysk operacyjny największy w historii firmy” — podkreśliła w komunikacie odchodząca prezes Christine Ourmieres-Widener.

Rząd ogłosił wcześniej, że rozważa całkowitą albo częściową sprzedaż tej linii, za potencjalnych nabywców uważał Lufthansę (ale Niemcy odpadli, bo rozmawiają o kupnie ITA Airways), Air France-KLM i grupę lotniczą IAG. Na początku lutego minister finansów Fernando Medina poinformował, że rząd prowadzi wymagane wstępne prace przygotowujące procedurę prywatyzacji — podał Reuter.