Poczta i DHL dodają gazu na rynku paczek

Rywalizacja w branży KEP (kurier, ekspres, paczka) nabiera rumieńców. Do liderujących na rynku InPostu i DPD dystansu nie chcą tracić pozostali rywale. Poczta Polska (PP) montuje właśnie nowy sorter w lubelskiej sortowni. Inwestycja warta niemal 40 mln zł ma być elementem strategii przesuwania akcentów w państwowej spółce z listów na paczki. Ale i DHL zamierza bić się o ten segment – gigant ogłosił właśnie, że do końca roku nad Wisłą ustawi kilkaset automatów do odbioru takich przesyłek, a docelowo zbuduje tu sieć kilku tysięcy maszyn.

Publikacja: 07.11.2022 14:32

Poczta i DHL dodają gazu na rynku paczek

Foto: Bloomberg

Inwestycja Poczty to kolejny etap realizacji ubiegłorocznej umowy na zakup trzech nowoczesnych maszyn do automatycznego sortowania przesyłek KEP. Jak podkreślają w centrali, to największa jednorazowa inwestycja „w automatyzację procesów logistycznych od początku historii spółki”. Jan Kanthak, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych, nadzorujący Pocztę Polską, wskazuje, że PP jest w trakcie procesu przekształcenie posiadanej infrastruktury logistycznej z listowej na paczkową. - To odpowiedź na zmiany obserwowane na rynku pocztowym zarówno w Polsce, jak i na świecie – zaznacza.

Drugi z wiceministrów aktywów państwowych Andrzej Śliwka wskazuje z kolei, że PP musi poprawić konkurencyjność „na wymagającym i zdominowanym przez zagraniczne korporacje rynku KEP”. Nowy sorter ma długość 285 m, a jego wydajność operacyjna pozwoli na posortowanie 7 tys. przesyłek na godzinę. W 2023 r. kolejne nowe sortery rozpoczną pracę w halach we Wrocławiu i Lisim Ogonie pod Bydgoszczą, a w 2024 r. w drugiej sortowni w Warszawie.

Czytaj więcej

Orlen rzucił polską, wybrał niemiecką pocztę. Na tym rynku nie ma sentymentów

DHL z kolei nie ukrywa, że zamierza stawiać na punkty nadań i odbioru przesyłek poza domem (out of home delivery – OOH). Alternatywne rozwiązanie względem usług kurierów w ciągu trzech lat zwiększyło swój udział w rynku paczek aż trzykrotnie. Last Mile Experts szacuje, iż obecnie ponad 37 proc. paczek doręczanych jest do punktu obsługi, a niemal 12 proc. z niego nadawanych. W szybkim tempie rośnie również liczba automatów paczkowych. Wedle prognoz firmy Colliers w br. ich liczba w Polsce przekroczy 25 tys. Swój udział w tym chce mieć właśnie DHL, który wprowadzi w listopadzie sieć automatów paczkowych POP Box. Uzupełnią one dotychczasową ofertę firmy obejmującą doręczenie do POP oraz doręczenie przez kuriera na wskazany adres. Maszyny pojawią się na terenie całej Polski, m.in. w Warszawie, Trójmieście, Krakowie, Wrocławiu czy Olsztynie – staną przy punktach handlowo-usługowych (np. sklepach spożywczych, stacjach paliw, czy aptekach). Wkrótce będzie ich kilkaset, a docelowo - kilka tysięcy. - Klienci oczekują od firm kurierskich pełnej swobody i elastyczności w obszarze doręczeń przesyłek. Coraz częściej decydują się na dostawy w systemie OOH, dzięki czemu swoje zakupy mogą odbierać w najbardziej dogodnym dla siebie czasie i miejscu - tłumaczy Agnieszka Świerszcz, prezes DHL Parcel.

Automaty POP Box dołączą do ponad 14 tys. Punktów Obsługi Paczek DHL.

Czytaj więcej

Poczty ruszają do walki o zakupy internetowe z firmami kurierskimi

Inwestycja Poczty to kolejny etap realizacji ubiegłorocznej umowy na zakup trzech nowoczesnych maszyn do automatycznego sortowania przesyłek KEP. Jak podkreślają w centrali, to największa jednorazowa inwestycja „w automatyzację procesów logistycznych od początku historii spółki”. Jan Kanthak, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych, nadzorujący Pocztę Polską, wskazuje, że PP jest w trakcie procesu przekształcenie posiadanej infrastruktury logistycznej z listowej na paczkową. - To odpowiedź na zmiany obserwowane na rynku pocztowym zarówno w Polsce, jak i na świecie – zaznacza.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Firmy taksówkowe czeka trzęsienie ziemi
Transport
Będzie jeszcze mniej boeingów. Nowy kłopot z dreamlinerami
Transport
Podróże lotnicze bez alkoholu? Temat wraca po 3 latach
Transport
Boeing i Airbus mogły korzystać z nielegalnych dostaw tytanu
Akcje Specjalne
Mapa drogowa do neutralności klimatycznej
Transport
Lotnictwo: FAA i EASA zwiększają współpracę
Transport
Co piąta taksówka nie przyjedzie? Od poniedziałku zmiany w branży przewozu osób