Poczty ruszają do walki o zakupy internetowe z firmami kurierskimi

Światowy Związek Pocztowy zaczął konsultacje w sprawie zdjęcia dodatkowych opłat z przesyłek od sprzedawców internetowych. Poczty chcą walczyć o klientów z firmami kurierskimi.

Publikacja: 31.10.2022 13:59

Poczty ruszają do walki o zakupy internetowe z firmami kurierskimi

Foto: Fotorzepa, Jakub Czermiński

Do UPU należą 192 państwa, a Polskę reprezentuje państwowa Poczta Polska. Organizacja zauważyła, że traci pozycję na szybko rosnącym rynku, bowiem handel transgraniczny cieszy się coraz większą popularnością. Opcja wprowadzenia paczki międzynarodowej bez dopłat może skusić tłumy konsumentów.

Jak powiedział Masahiko Metoki, dyrektor generalny UPU, kraje członkowskie UPU uznały, że budowanie integracyjnej sieci pocztowej dla przedsiębiorstw na całym świecie wymaga współpracy wszystkich stron, aby wypracować priorytety i scenariusz win-win, który przyniesie korzyści wszystkim uczestnikom pocztowego łańcucha wartości. Tymczasem trwają intensywne prace przygotowujące do Nadzwyczajnego Kongresu UPU, który odbędzie się jesienią 2023 roku i na którym kraje członkowskie UPU podejmą decyzję o nowych rozwiązaniach w sektorze.

– Państwowi giganci, choć często są to kolosy na glinianych nogach, w końcu chcą podjąć rękawice w walce z prywatnymi operatorami pocztowymi w walce o klienta międzynarodowego – mówi Tomasz Cincio, prezes Droplo, globalnej platformy B2B dla sprzedawców online i hurtowni oraz producentów. - Do tej pory można było zauważyć tendencję albo do niezauważania potencjału handlu transgranicznego, albo poszczególni operatorzy próbowali kusić klienta na własną rękę. Teraz chcą to robić wspólnie i przynajmniej w teorii potencjał do takich działań mają ogromny - dodaje.

Czytaj więcej

20 dol. subskrypcji za Twittera. Musk robi rewolucję

Internet Retailing podaje, że do 2023 r. wartość transgranicznego e-commerce ma przekroczyć 2,1 bln dol. i będzie to wzrost z ok. 1,9 bln w 2022 r.

Konsultacje organizacji firm pocztowych miały na celu wskazanie przez narodowych operatorów tych produktów i usług, które mogłyby przynieść najwięcej korzyści zarówno im samym, jak i całemu sektorowi pocztowemu, do którego należą m.in. detaliści internetowi, firmy kurierskie, dostawcy usług logistycznych czy firmy transportowe. Członkowie UPU chcą współpracować nad wizją poczty, która wykracza poza dostarczanie listów i paczek oraz oferuje szeroki zakres nowych i neutralnych dla klimatu usług i działań dla społeczeństwa, wykorzystując infrastrukturę i sieć sektora pocztowego.

Zapowiadana reforma otworzy możliwości dla sprzedaży transgranicznej i obniży bariery wejścia na rynki zagraniczne dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw.

– Jest to ogromna szansa nie tylko dla polskich sklepów internetowych, lecz także w dużej mierze dla producentów. Dla Polski oznacza to, że oferta rodzimych handlowców stanie się bardziej dostępna dla klientów z Europy – dodaje Tomasz Cincio. - Z drugiej strony większa ilość polskich kupujących będzie mogła dokonywać zakupów w zagranicznych sklepach internetowych i platformach typu marketplace. Obecnie jest to nieco ponad 30 proc. internautów - dodaje.

Potrzeba reformy UPU nie jest nowa, ale obecny kryzys gospodarczy jest doskonałą okazją na wprowadzenie globalnej infrastruktury do świadczenia nowoczesnych usług. Dzięki niej konsumenci będą mieli większy wybór z zakresu dostaw, będą mogli szybciej nabyć określone produkty, a nawet obejść problemy związane z łańcuchem dostaw.

Do UPU należą 192 państwa, a Polskę reprezentuje państwowa Poczta Polska. Organizacja zauważyła, że traci pozycję na szybko rosnącym rynku, bowiem handel transgraniczny cieszy się coraz większą popularnością. Opcja wprowadzenia paczki międzynarodowej bez dopłat może skusić tłumy konsumentów.

Jak powiedział Masahiko Metoki, dyrektor generalny UPU, kraje członkowskie UPU uznały, że budowanie integracyjnej sieci pocztowej dla przedsiębiorstw na całym świecie wymaga współpracy wszystkich stron, aby wypracować priorytety i scenariusz win-win, który przyniesie korzyści wszystkim uczestnikom pocztowego łańcucha wartości. Tymczasem trwają intensywne prace przygotowujące do Nadzwyczajnego Kongresu UPU, który odbędzie się jesienią 2023 roku i na którym kraje członkowskie UPU podejmą decyzję o nowych rozwiązaniach w sektorze.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał Partnera
NIS2 a praktyczna poprawa bezpieczeństwa ICT/OT
Materiał Promocyjny
Mity i fakty - Czy to prawda, że elektryczne auta palą się częściej niż spalinowe?
Biznes
Przewodniczący EKES: Obok Zielonego Ładu Europa potrzebuje ładu przemysłowego
Biznes
Trzy miesiące bez rządowego komitetu. CCC i inne polskie firmy czekają na gwarancje
Biznes
Miała być rosyjska elektronika zamiast zachodniej. Jest wielka porażka
Matriał Promocyjny
Ojcowie na urlopie to korzyści dla ich dzieci, rodzin, ale i firm