Komunikacja podrożeje przez ceny energii i paliw

Wobec galopujących kosztów zakupu prądu i diesla eksploatacja tramwajów, trolejbusów czy autobusów elektrycznych staje się kompletnie nieopłacalna.

Publikacja: 13.09.2022 21:00

MPK w Poznaniu, które w przyszłym roku miałoby wydać na zakup energii pięć razy więcej niż obecnie,

MPK w Poznaniu, które w przyszłym roku miałoby wydać na zakup energii pięć razy więcej niż obecnie, może z tego powodu ograniczyć zakupy elektrycznych autobusów

Foto: mat. pras.

Horrendalne podwyżki cen energii uderzą w miejskie autobusy w Kutnie, dla których prąd miałby kosztować niemal dziesięciokrotnie więcej niż obecnie. Tamtejszy Miejski Zakład Komunikacyjny płaci 395 zł za 1 MWh, ale umowa na dostawę energii upływa z końcem roku. Pierwsza oferta w uruchomionym przetargu na dostawy w 2023 r. zakłada podwyżkę do 3,2 tys. zł. Przy takiej cenie energii elektrobusy przestaną się opłacać.

– Z początkiem stycznia każdy zarządzający, który otrzyma takie rachunki, powinien postawić autobusy pod płot – uważa prezes kutnowskiego MZK Jacek Sikora. Przy tym możliwe, że przyszłoroczna podwyżka okaże się jeszcze wyższa.

Pozostało 90% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Hybrydy
Skoda Kodiaq. Co musisz wiedzieć o technologii PHEV?
Cykl Partnerski
Miejskie plany adaptacji do zmian klimatu: co warto wiedzieć?
Czym jeździć
Skoda Kodiaq. Mikropodróże w maxisamochodzie
Transport
Kolejna wielka inwestycja w logistyce
Transport
LOT i Embraer podpisały umowę. Na horyzoncie wybór dostawcy nowych samolotów
Transport
W efekcie sankcji Rosjanom brakuje samolotów. Proszą o pomoc przyjaciół
Transport
Czesi i Austriacy blokowali kolejową konkurencję. Słono teraz zapłacą