Widmo paraliżu lotniczego w Polsce. Konflikt z kontrolerami narasta

Konflikt między PAŻP a kontrolerami ruchu narasta. Lotnisko Chopina w czwartek zawiesiło na chwilę obsługę lotów, a to tylko przedsmak tego, co może czekać pasażerów w maju.

Publikacja: 14.04.2022 21:00

Na wieży kontroli lotów na Okęciu od maja pozostanie 36 z 216 kontrolerów.

Na wieży kontroli lotów na Okęciu od maja pozostanie 36 z 216 kontrolerów.

Foto: Novikov Aleksey - shutterstock

Kontrolerzy lotów składają wymówienia, wiele lotów jest opóźnionych, często nawet o ponad godzinę. Od maja czynny zawodowo pozostanie jedynie tylko co czwarty z nich.

Kryzys w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej narastał już od kilku tygodni, chodziło o wynagrodzenia - większa część kontrolerów nie zgodziła się na obniżki, jakie chciał wprowadzić prezes Janusz Janiszewski. Prezes wyjaśniał, że kontrolerzy mają w związku ze zmniejszonym ruchem samolotów mniej pracy.

Preludium do obecnych wydarzeń była kwietniowa zmiana prezesa agencji. Skonfliktowanego z kontrolerami Janiszewskiego zastąpiła Anita Oleksiak, osoba spoza branży, która miała doprowadzić do zakończenia problemu. Tak się jednak nie stało, a konflikt w poprzednim tygodniu zaostrzył się do tego stopnia, że z około 600 osób obsługujących ruch powietrzny nad Polską pozostanie jedynie 170. Najgorzej sytuacja wygląda na warszawskim Okęciu, gdzie od maja na wieży kontroli lotów pozostanie jedynie 36 z 216 kontrolerów.

Nie tylko pieniądze

Władze PAŻP wskazują, że główną osią sporu z kontrolerami jest kwestia znacznego obcięcia im wynagrodzeń. Jest to ich zdaniem konieczne ze względu na zmniejszony o połowę ruch powietrzny nad Polską. Po pierwsze, przez pandemię Covid-19, a po drugie, przez zmniejszony tranzyt samolotów lecących z zachodu na wschód, wywołany przez zamknięte niebo nad Ukrainą. Przez to znacznie spadły wpływy z tzw. opłat nawigacyjnych uiszczanych przez linie lotnicze.

Czytaj więcej

Kobieta pokieruje ruchem lotniczym w Polsce. PAŻP ma nową szefową

Ile zarabiają kontrolerzy? Wynagrodzenia są zróżnicowane, w zależności od miejsca pracy. Kontrolerzy „wieżowi” w Warszawie zarabiają po kilkanaście tysięcy złotych, jednak na mniejszych lotniskach zdarza się, że ich wynagrodzenie jest mniejsze niż 5 tys zł. Bajeczne zarobki rzędu od 75 do 100 tys. zł dotyczą tylko tzw. obszarowych.

Jak dodatkowo wskazują związki zawodowe, problem stanowi również kwestia łamania podstawowych zasad BHP, a kontrolerzy często mieli pracować w pojedynkę przez trzy godziny, nawet bez możliwości skorzystania z toalety, ze względu na dużą częstotliwość lotów.

Rozmowy do skutku

Prowadzone od początku kwietnia rozmowy na razie nie przynoszą żadnych rezultatów, a sytuacja zaczyna się robić coraz bardziej patowa.

Jak wskazuje Zbigniew Sałek, szef PAŻP w latach 1993–2000, a obecnie członek zarządu Międzynarodowego Zrzeszenia Menedżerów Portów Lotniczych, jedynym rozwiązaniem są rozmowy prowadzone do skutku, które on jako szef agencji nieraz musiał przeprowadzać. – Nie możemy dzisiaj powiedzieć, że ot tak przyjmiemy nowych ludzi z zagranicy i oni obsłużą nasz ruch lotniczy. To się nie uda – przekonuje Sałek. Jak dodaje, przez ostatnie kilka lat PAŻP nie prowadziła polityki, która łagodziłaby na bieżąco rodzące się konflikty.

– To narastało i mamy dzisiaj sytuację, w której obie strony mocno trzymają się przy swoich stanowiskach – tłumaczy. Sałek przyznaje jednak, że ruch lotniczy przez ostatnie dwa lata zmalał, więc obniżki wynagrodzeń są w jakiejś części zasadne. – Można to jednak w należyty sposób uzasadnić kontrolerom, a nie działać bez dialogu z nimi, w sposób drastyczny obcinając im wynagrodzenia – tłumaczy Sałek. I dodaje: – Aby rozwiązać problem, potrzebna jest umiejętność rozmawiania z kontrolerami. Apeluję, żeby do tych rozmów usiedli ludzie, którzy potrafią z nimi rozmawiać.

Kontrolerzy lotów składają wymówienia, wiele lotów jest opóźnionych, często nawet o ponad godzinę. Od maja czynny zawodowo pozostanie jedynie tylko co czwarty z nich.

Kryzys w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej narastał już od kilku tygodni, chodziło o wynagrodzenia - większa część kontrolerów nie zgodziła się na obniżki, jakie chciał wprowadzić prezes Janusz Janiszewski. Prezes wyjaśniał, że kontrolerzy mają w związku ze zmniejszonym ruchem samolotów mniej pracy.

Pozostało 87% artykułu
Transport
Kiedy pierwszy samolot wyląduje na CPK? Wiceminister Maciej Lasek zdradza datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach