- Przewidujemy, że w pierwszym etapie rząd zachowa mniejszościowy pakiet, nie dający kontroli, który będzie mógł później sprzedać — poinformował minister gospodarki Daniele Franco po posiedzeniu rządu. Dodał, że rząd nie ma ustalonego programu ani harmonogramu.

Wartość ITA Airways wynosi 1-2-1,4 mld euro — podał agencji AFP przedstawiciel sektora finansowego. Przewoźnik powinien umożliwić dostęp do swych danych finansowych wszystkim chętnym do kupienia w nim udziału. Szwajcarsko-włoski armator Mediterranean Shipping Co (MSC) i zaproponował w styczniu kupno większościowego pakietu, wystąpił o 90-dniowy okres wyłącznych negocjacji i wyraził życzenie, by rząd Włoch zachował mniejszościowy udział. Lufthansa byłaby od samego początku partnerem przemysłowym w tym przedsięwzięciu — pisze Reuter, a docelowo mogłaby też objąć udział w ITA.

Dziennik „La Tribune” zwraca uwagę, że kandydatem do kupna może być też Air France-KLM, która do stycznia miała przewagę nad konkurentami ze względu na powiązania od dawna z Alitalią i umowę z ITA o code-sharingu w połączeniach po Europie. Możliwości inwestycyjne MSC i Niemców są jednak większe.

Sprzedanie ITA po kilkakrotnych próbach poprzednich rządów z Alitalią będzie dużym sukcesem rządu Mario Draghiego. Poprzednicy wydali ponad 13 mld euro na ratowanie Alitalii, ale nic to nie dało. Od 2017 r. była pod zarządem komisarycznym, nagromadziła w latach 2000-20 straty 11,4 mld euro i upadla. — Cesja może być ostatnim rozdziałem w długiej historii, która zbyt dużo kosztowała włoskich podatników — powiedział AFP Andrea Giuricin, ekonomista transportu na uniwersytecie Bicocca w Mediolanie. Uważa, że ITA nie przeżyje sama. Po 2,5 miesiącach poniosła stratę operacyjną 170 mln euro, po 135 euro od pasażera, przewiozła 1,26 mln podróżnych i osiągnęła obroty 86 mln euro, połowę tego co przewidywała.

MSC założona w 1970 r. przez Gianluligi Aponte z centralą w Genewie, jest największym lub drugim na świecie armatorem pod względem mocy przewozowych kontenerami. Jego flota liczy 560 statków korzystających z 500 portów na świecie. Grupa ma 524 biur w 155 krajach. Należą do niej też firma wycieczkowa MSC Cruises i większościowy pakiet w firmie zarządzającej portami Terminal Investment.