Takie wnioski płyną z raportu „Droga przyszłości – rozwój infrastruktury transportowej w Europie Środkowo-Wschodniej" przedstawionego we wtorek przez PwC i Atlantic Council. Jednym z głównych celów inicjatywy Trójmorza jest nawiązanie bliskich połączeń między krajami wzdłuż korytarza Północ–Południe. Infrastruktura transportowa jest jednym z jego kluczowych elementów. – Dzięki inwestycjom infrastrukturalnym inicjatywa Trójmorza zapewni wzrost zamożności i ekonomicznej odporności regionu Europy Środkowo-Wschodniej – twierdzi Michał Kobosko, dyrektor polskiego oddziału Atlantic Council.
Raport omawia pięć kluczowych korytarzy transportowych, które mają odegrać istotną rolę w połączeniu regionu Trójmorza. Aby ukończyć realizację ponad 2 tys. projektów w ich obrębie, potrzebne jest 384 mld euro. – W Europie Środkowo-Wschodniej nadal istnieje zapotrzebowanie na efektywniejszą i nowoczesną infrastrukturę transportową. W ciągu najbliższych pięciu lat spodziewany jest wzrost rynku budowlanego w regionie na poziomie 3,1 proc., to więcej niż w Europie Zachodniej – mówi Agnieszka Gajewska, partner w PwC, lider zespołu Capital Projects and Infrastructure w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.
Według autorów raportu obywatele starej Unii mogą korzystać średnio z dwukrotnie większej liczby kilometrów autostrad niż mieszkańcy krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Dlatego kluczowym zadaniem jest zbudowanie skutecznego procesu finansowania infrastruktury transportowej i wyeliminowanie różnicy pomiędzy wschodem a zachodem Europy.
Z danych PwC i Atlantic Council wynika, że istniejąca infrastruktura stanowić będzie zaledwie jedną czwartą tej istniejącej w roku 2050. O sposobie jej projektowania, budowania i utrzymania, podobnie jak o zapotrzebowaniu na usługi transportowe, będą decydować nowe technologie.