Co grozi Airbusowi w ramach ITAR

Airbus wykrył niedokładności w dokumentach dla Departamentu Stanu o sprzedaży sprzętu wojskowego i usług wobec Międzynarodowych Przepisów o Handlu Bronią ITAR i powiadomił o tym władze USA. Co mu teraz grozi?

Aktualizacja: 02.11.2017 12:21 Publikacja: 02.11.2017 12:13

Co grozi Airbusowi w ramach ITAR

Foto: Bloomberg

To oficjalna nazwa zestawu przepisów obowiązujących od 40 lat w eksporcie sprzętu wojskowego i danych mających znaczenie dla bezpieczeństwa narodowego USA. Przyjęto je w okresie zimnej wojny, aby zapobiegać sprzedaży lub reeksportowi amerykańskiej technologii wojskowej krajom uważanym za ryzykowne albo objętym embargiem. Obecnie na czarnej liście ITAR znajdują się Białoruś, Iran, Korea, Kuba, Syria i Wenezuela.. Ograniczenia dotyczą Afganistan i Irak, ale licencje eksportowe mogą być wydawane w konkretnych przypadkach.

Poza główną funkcją ITAR nakładą wymogi przejrzystości i powiadamiania. Firmy handlujące towarami objętymi tymi przepisami muszą podawać działowi kontroli handlu bronią w Departamencie Stanu (DDTC) o korzystaniu z agentów sprzedaży (pośredników), przekazywaniu darowizn politycznych powyżej 5 tys. dolarów lub prowizji ponad 100 tys. dolarów. Postanowienia te są zawarte w dziale 130 ITAR, które Airbus mógł naruszyć.

Kary

Kary w postępowaniu cywilnym za naruszenie ITAR zwykle na skutek pomyłki mogą dochodzić do 500 tys. dolarów, ale są zwykle niskie i nie trafiają na nagłówki gazet — stwierdził Reid Whitten z londyńskiego biura amerykańskiej kancelarii Sheppard Mullin.

W przypadkach przestępczego lub świadomego naruszenia przepisów ITAR, kara grzywny wynosi do miliona dolarów i do 20 lat więzienia albo do obu łącznie, ale wykroczenia nie dotyczące bezpieczeństwa narodowego nie są tak surowo karane.

Naruszenie ITAR może narazić firmę na wykluczenie jej na co najmniej 3 lata ze wszystkich umów eksportowych objętych tymi przepisami ze Stanami. W przypadku Airbusa mogłoby to poważnie zakłócić mu działalność, bo straciłby dostęp do amerykańskich dostaw podzespołów. Grupa w odróżnieniu od Dassault Aviation korzysta z amerykańskiej technologii i komponentów przy produkcji wojskowych samolotów, śmigłowców, myśliwców i satelitów.

Przepisy ITAR przewidują, że Departament Stanu może uznać ujawnienie przez samą firmę niedokładności w dokumentach za czynnik łagodzący kary administracyjne, o ile zostaną ogłoszone. Rzecznik Airbusa podał, że wstępną informację o możliwych problemach przekazano Amerykanom w listopadzie 2016., a ostateczne wyniki wewnętrznego śledztwa pod koniec lipca 2017.

To oficjalna nazwa zestawu przepisów obowiązujących od 40 lat w eksporcie sprzętu wojskowego i danych mających znaczenie dla bezpieczeństwa narodowego USA. Przyjęto je w okresie zimnej wojny, aby zapobiegać sprzedaży lub reeksportowi amerykańskiej technologii wojskowej krajom uważanym za ryzykowne albo objętym embargiem. Obecnie na czarnej liście ITAR znajdują się Białoruś, Iran, Korea, Kuba, Syria i Wenezuela.. Ograniczenia dotyczą Afganistan i Irak, ale licencje eksportowe mogą być wydawane w konkretnych przypadkach.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił