Rośnie konkurencja ze strony tradycyjnych przewoźników, którzy oferują generalnie wyższe zarobki i lepsze dodatki, a także w szybkim tempie odbierają nowe samoloty — uważa ekspert od lotnictwa pracujący w Stanach, Rolland Vincent. Airbus i Boeing zakończyły salon w Dubaju z łącznym pakietem wstępnych zamówień na 744 samoloty, w tym ponad 700 wąskokadłubowych, co jedynie zwiększy ich portfele i popyt na pilotom.
Szacuje się, że szybko rosnący na świecie sektor lotnictwa cywilnego będzie potrzebować do 2027 r. dodatkowych 255 tys. pilotów — uważa firma szkoleniowa CAE. Tradycyjni przewoźnicy w USA zatrudniają pracowników do latania nowymi samolotami i dla zastąpienia odchodzących na emeryturę, sam American Airlines zatrudni w 2018 r. 900 pierwszych pilotów po nieco ponad 500 w 2017 r. — stwierdził Dennis Tajer z Allied Pilots Association (APA), reprezentującego pilotów AA.