Twardy orzech do zgryzienia: lotnisko we Francji

Premier Edouard Philippe otrzymał raport trójki ekspertów o budzącym duże kontrowersje projekcie lotniska w Notre-Dame-des-Landes (NDDL), który daje mu dwie opcje: rozpocząć budowę nowego albo rozbudować pobliskie lotnisko w Nantes

Publikacja: 15.12.2017 07:41

Twardy orzech do zgryzienia: lotnisko we Francji

Foto: Bloomberg

- Potrzeby związane z rozwojem transportu lotniczego w regionie Grand Ouest uzasadniają realizację platformy, która zostanie dostosowana rozmiarami do znanych hipotez, tzn. podwojenia ruchu lotniczego do 2040 r. — oświadczył prasie premier Francji. — Istnieją dwa sposoby odpowiedzi na tę potrzeby. Pierwszym byłoby wykonanie lotniska NDDL, jak je zaprojektowano, drugim i to jest nowy element, polegałby na całkowitym dostosowaniu istniejącego lotniska Nantes Atlantique.

Oba rozwiązania mają zalety i wady — dodał premier na podstawie raportu. Odrzucił jednak ideę „Notre-Dame-des-Landes albo nic" i stwierdził: — Raport skłania nas do zastanowienia się nad wyborem, który przybierze raczej następującą formę: Notre-Dame-des-Landes albo rozbudowa lotniska Nantes Atlantique.

Prezydent Francji wyda decyzję w tej sprawie do końca stycznia. — Będzie to jasna decyzja, uznana przez rząd i ma nam pozwolić odpowiedzieć na ustalone potrzeby i zagwarantować powrót do normalności zwłaszcza w kwestiach porządku publicznego — oświadczył premier.

Dylemat polega na tym, że rozbudowa istniejącego lotniska kosztowałaby maksimum 500 milionów euro, a budowa nowego, na żyznych gruntach rolnych, co najmniej 990 milionów. Nowe lotnisko znalazłoby się w odległości ok. 20 km od Nantes.

Zwolennikami jego budowy na powierzchni 1600 ha są były mer Nantes i były premier Jean-Marc Ayrault oraz miejscowe samorządy, przeciwnikami rolnicy i setki ekologów usuwanych siłą od 2012 r. przez policję (jeden z demonstrantów poniósł śmierć), także nowy prezydent Macron i minister ekologii, Nicolas Hulot.

Referendum konsultacyjne przeprowadzone we Francji 26 czerwca 2015 zakończyło się poparciem 55,17 proc. głosujących dla budowy nowego lotniska, ale prace nie ruszyły, bo trwa batalia prawna z przeciwnikami. Według najnowszego sondażu Elabe dla BFM TV 40 proc. Francuzów jest przeciwnych budowie NDDL, 27 proc. za budową, a 33 proc. nie ma zdania na ten temat.

Walka o nowe lotnisko trwa też na gruncie politycznym wśród socjalistów. Ayrault oświadczył, że „pominięcie wyniku referendum byłoby zaprzeczeniem demokracji, bo projekt został uzgodniony w każdy możliwy sposób. Przeciwnicy złożyli ponad 180 odwołań, wszystkie oddalono. Projekt został więc zatwierdzony prawnie i demokratycznie. A argumenty ekologów, że lotnisko znalazłoby się obok dużego rezerwatu ptaków Natura 2000 są nie do utrzymania".

Jego koleżanka z partii i z rządu, były minister środowiska, Segolene Royal zareagowała na to w rozgłośni RTL: — Należy pozwolić rządowi zapoznać się z raportem. Nie chcę prawić morałów nikomu, bo ci którzy je prawią, jak ten wymieniony, nie oczyścili terenu pod prace budowlane, a mieli taką możliwość.

Z przecieków o raporcie wynika, że uznano w nim, iż remont obecnego lotniska w Nantes będzie mniej kosztowny i bardziej korzystny dla środowiska. Royal dodała, że jego wnioski są zbliżone do raportu, jaki sama zamówiła.

- Potrzeby związane z rozwojem transportu lotniczego w regionie Grand Ouest uzasadniają realizację platformy, która zostanie dostosowana rozmiarami do znanych hipotez, tzn. podwojenia ruchu lotniczego do 2040 r. — oświadczył prasie premier Francji. — Istnieją dwa sposoby odpowiedzi na tę potrzeby. Pierwszym byłoby wykonanie lotniska NDDL, jak je zaprojektowano, drugim i to jest nowy element, polegałby na całkowitym dostosowaniu istniejącego lotniska Nantes Atlantique.

Oba rozwiązania mają zalety i wady — dodał premier na podstawie raportu. Odrzucił jednak ideę „Notre-Dame-des-Landes albo nic" i stwierdził: — Raport skłania nas do zastanowienia się nad wyborem, który przybierze raczej następującą formę: Notre-Dame-des-Landes albo rozbudowa lotniska Nantes Atlantique.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Zagłuszanie sygnału GPS - poważny problem dla lotnictwa
Transport
Bruksela przywołuje do porządku 20 linii lotniczych. Chodzi o „greenwashing”
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Materiał Promocyjny
20 lat Polski Wschodniej w Unii Europejskiej