Szybkie drogi w Polsce będą teraz częściej prowadzić tunelami

Nigdy nie budowaliśmy aż tylu tuneli jednocześnie. Do poniedziałku GDDKiA administrowała tylko jednym – 700-metrowym w Lalikach w woj. śląskim. Teraz w dekadę powstanie ich kilkanaście.

Aktualizacja: 22.12.2021 08:26 Publikacja: 21.12.2021 21:00

Szybkie drogi w Polsce będą teraz częściej prowadzić tunelami

Foto: PAP/Leszek Szymański

Oddany w poniedziałek 2,3-kilometrowy tunel pod Ursynowem, zbudowany przez włoskie Astaldi na południowej obwodnicy Warszawy S2, to jeden z wielu takich obiektów, już budowanych lub planowanych na sieci szybkich dróg. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) realizuje obecnie sześć inwestycji z tunelami, a kolejnych pięć jest na etapie przygotowania. Natomiast jeszcze jeden budowany tunel – w Świnoujściu – to przedsięwzięcie, którego inwestorem jest miasto.

Pod górą i pod wodą

– Budujemy, projektujemy i przygotowujemy coraz więcej obiektów tunelowych. Najwięcej powstanie na południu kraju, ale będą też kolejne tunele na terenach silnie zurbanizowanych czy podwodne – mówi Szymon Piechowiak, rzecznik GDDKiA, w której powołano specjalny zespół tunelowy. Pracuje on nad dokumentacja przetargową i przygotowuje procedury odbiorów. A tych w najbliższych dwóch latach będzie całkiem sporo.

Czytaj więcej

Andrzej Krakowiak: Dwa tunele, jedna śpiewka

W przyszłym roku ma być włączony do ruchu budowany od 2017 r. dwukilometrowy tunel na zakopiance S7 pomiędzy Naprawą a Skomielną Białą. Ruch pobiegnie dwoma komorami, w każdej w jedną stronę. Wykonawcą – podobnie jak w przypadku tunelu pod Ursynowem – jest Astaldi, które dostanie za tunel blisko miliard złotych. Podobnie jak w Warszawie i ta inwestycja będzie opóźniona, choć mniej. Planowany termin oddania do użytku wyznaczono na marzec, ale już teraz budowa ma trzymiesięczny poślizg.

Na 2023 r. zapowiadane jest uruchomienie podwodnego tunelu do Świnoujścia, który zapewni bezpośrednie połączenie pomiędzy wyspą Uznam, na której położona jest główna część miasta, a wyspą Wolin i resztą Polski. Skróci przeprawę z godziny do zaledwie kilku minut, a przy tym poprawi połączenie z polskimi kurortami wakacyjnymi na Pomorzu Zachodnim.

Długość tunelu sięga prawie 1800 metrów, w najgłębszym miejscu znajduje się on około 11 metrów pod dnem Świny, która ma w tym miejscu 13–15 metrów głębokości. W rezultacie tunel biegnie tam co najmniej 24 metry pod lustrem wody. W tej dekadzie będzie najdłuższą przeprawą podwodną w Polsce.

Natomiast w kolejnej dekadzie stanie się nią podwodny tunel na zachodniej obwodnicy Szczecina, w ciągu drogi ekspresowej S6. Pobiegnie nie tylko pod dnem Odry, ale także pod terenami przemysłowymi. To właśnie sąsiedztwo instalacji Zakładów Chemicznych w Policach spowodowało konieczność wydłużenia tunelu z 3,5 km do 5 kilometrów.

Czytaj więcej

Spóźniony o rok tunel pod Ursynowem oddany w ostatniej chwili

W tym samym roku 2023 r. powinny być gotowe tunele na drodze ekspresowej S1 – obwodnicy Węgierskiej Górki – ważnym międzynarodowym szlaku pomiędzy Bielsko-Białą a granicą ze Słowacją w rejonie Zwardonia. Dwa tunele o długości 830 i 980 metrów drążone w zboczu masywu Barania Góra zlikwidują wąskie gardło w postaci drogi przez górskie miejscowości. Na odcinku S1 budowanym za 1,38 mld zł przez Mirbud i Kobylarnię staną jeszcze trzy mosty oraz pięć estakad. W maju pojawiły się problemy, które mogą jednak opóźnić oddanie trasy do użytku: w jednym z tuneli zawaliła się część stropu, a prace wstrzymano do listopada.

Także w 2023 r. samochody pojadą dwoma tunelami na odcinku drogi S3 pomiędzy węzłami Bolków i Kamienna Góra-Północ – długich na 2,3 kilometra oraz 300 metrów. W rok później do ruchu mają być włączone tunele o długości 653 metrów i 496 metrów na północnej obwodnicy Krakowa S52, a w 2026 r. – tunele na S19 na odcinku Rzeszów–Babica.

Konieczna pomoc UE

Według firmy Multiconsult Polska, która jest projektantem tuneli – w tym na południowej obwodnicy Krakowa S52 i nadzoruje projekt oraz budowę tunelu na odcinku Rzeszów–Babica, do tej pory w większości przypadków projektowano drogę w taki sposób, aby unikać tuneli, nawet kosztem jej wydłużenia. – Obecnie ze względu na bardzo gęstą zabudowę miast lub konieczność łączenia ze sobą miejscowości położonych np. w górach czy pomiędzy brzegami rzek, projektowanie i budowa tuneli stały się koniecznością – twierdzą eksperci Multiconsult Polska.

Są to jednak wyjątkowo drogie inwestycje. Na zakopiance kilometr tunelu kosztuje 450 mln zł, w Świnoujściu prawie 269 mln zł. Dla porównania, budowa kilometra autostrady A1 z trzema pasami ruchu pomiędzy Częstochową a Piotrkowem Trybunalskim kosztowała w granicach 34–48 mln zł.

Dlatego kluczowe dla realizacji tego rodzaju projektów jest wpisywanie ich do programów inwestycyjnych współfinansowanych przez UE. – Finansowanie unijne pozwala radykalnie obniżyć koszt budowy, a jednocześnie pozwala polskiemu podatnikowi cieszyć się nowoczesną i efektywną infrastrukturą transportową – podkreśla Multiconsult Polska.

Czytaj więcej

Podrożeje budowa dróg, zabraknie rąk do pracy

Więcej dróg przed końcem roku

Tunel pod Ursynowem wraz z odcinkiem Południowej Obwodnicy Warszawy to jedna z najważniejszych inwestycji drogowych oddawanych do użytku w końcu 2021 r. We wtorek kierowcom udostępniono ostatnie 10 kilometrów nowo wybudowanej, trzypasowej jezdni A1 w woj. śląskim. W pierwszej połowie grudnia do ruchu włączono cztery fragmenty drogi ekspresowej S19 Via Carpatia o łącznej długości ponad 46 kilometrów: odcinek Lublin – Niedrzwica Duża, obwodnicę Kraśnika, odcinek od Kraśnika do Janowa Lubelskiego oraz obwodnicę Janowa Lubelskiego. Przed końcem grudnia wydłuży sie także droga ekspresowa S7. Włączane do ruchu będą cztery jej fragmenty (Napierki – Mława, Mława – Strzegowo, Strzegowo – Pieńki oraz Pieńki – Płońsk) w sumie 71 kilometrów.

Opinia dla „Rz"
Renata Mordak, członek zarządu, dyrektor pionu transportu w Multiconsult Polska

Budowa tuneli wydaje się koniecznością. Polska jest pod tym względem mocno opóźniona, co jest wynikiem dotychczasowego relatywnie małego nasycenia kraju infrastrukturą drogową oraz dopiero postępującej urbanizacji społeczeństwa. Gigantyczną zaletą tuneli jest nie tylko skrócenie czasu podróży, ale również możliwość ukrycia uciążliwego ruchu samochodów pod powierzchnią, bez ingerencji w miasto czy tereny zielone. Co istotne, polskie firmy są przygotowane merytorycznie oraz sprzętowo do prowadzenia takich inwestycji.


Oddany w poniedziałek 2,3-kilometrowy tunel pod Ursynowem, zbudowany przez włoskie Astaldi na południowej obwodnicy Warszawy S2, to jeden z wielu takich obiektów, już budowanych lub planowanych na sieci szybkich dróg. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) realizuje obecnie sześć inwestycji z tunelami, a kolejnych pięć jest na etapie przygotowania. Natomiast jeszcze jeden budowany tunel – w Świnoujściu – to przedsięwzięcie, którego inwestorem jest miasto.

Pod górą i pod wodą

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
100 zł za 8 dni jazdy pociągami. Koleje Śląskie kuszą na majówkę. A inni?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
Singapurskie Changi nie jest już najlepszym lotniskiem na świecie
Transport
Polowanie na rosyjskie samoloty. Pomagają systemy śledzenia lotów
Transport
Andrzej Ilków, prezes PPL: Nie zapominamy o Lotnisku Chopina. Straciliśmy kilka lat
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Maciej Lasek: Nie wygaszamy projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego