Boeing ma problem. 11 tysięcy pracowników nie chce się szczepić

Liczba pracowników Boeinga, którzy chcą uniknąć obowiązku szczepień na COVID-19 przekroczyła 11 tysięcy, niemal 9 proc. załogi. Powołują się na powody religijne lub medyczne. W United Airlines przeciwnicy nie będą pracować.

Publikacja: 10.11.2021 13:05

Boeing ma problem. 11 tysięcy pracowników nie chce się szczepić

Foto: bloomberg.com

Tak duży, niespodziewany sprzeciw zmusił kierownictwo koncernu do szukania rozwiązania, które zapewni bezpieczeństwo wszystkim zatrudnionym i będzie zgodne z decyzją prezydenta Joe Bidena o zaszczepieniu pracowników firm będących oficjalnymi dostawcami władz federalnych, a nie spowoduje ucieczki inżynierów i pracowników produkcyjnych — pisze Reuter. Nowy problem pojawił się, gdy koncern stara się doprowadzić do certyfikacji nowy samolot B777X i uporać się z problemami technicznymi w B787 Dreamliner i w programie pojazdu kosmicznego Starliner, a dodatkowo z mniejszym popytem i zakłóceniami w łańcuchu dostaw.

W ubiegłym tygodniu Biały Dom odroczył do 4 stycznia termin zaszczepienia wszystkich pracowników firm pracujących dla władz federalnych, a jeśli zostaną zwolnieni z tego obowiązku, do poddawania się regularnie testom na koronawirusa. Boeing również przedłużył do 4 stycznia obowiązek szczepień albo składania podań o zwolnienie z tego z przyczyn medycznych lub religijnych. „Zgodność z tym wymogiem jest warunkiem zachowania zatrudnienia” — stwierdza email do załogi i dodaje, że osoby, których wnioski zostaną zatwierdzone, będą musiały nosić maseczki, zachowywać dystans od innych osób i często robić testy. „Każdy, kto nie przyjął ostatniej dawki albo nie został zakwalifikowany do zwolnienia ze szczepienia i zarejestruje swój status do 4 stycznia, otrzyma ostateczne ostrzeżenie i będzie musiał szybko dostosować się do tego obowiązku, jeśli chce być nadal pracownikiem Boeinga”.

Czytaj więcej

Pracodawca sprawdzi szczepienie pracownika? Sądny dzień w Sejmie

Osoba z biura prasowego nie chciała podać, ilu pracowników wystąpiło o zwolnienie ich z obowiązku szczepień, ale podkreśliła, że koncernowi „zależy na zachowaniu bezpiecznych warunków pracy, zaś dbałość o zdrowie i bezpieczeństwo naszej załogi na świecie jest podstawą naszych wartości”. Prezes David Calhoun z maską na twarzy apelował w komunikatach do załogi o szczepienie się. Dwie osoby z koncernu mówiły początkowo, że przeciwko szczepieniom jest 2 proc. pracowników i z tym firma sobie poradzi. W ubiegłym tygodniu osoba znająca sprawę podała, że 10 tys. pracowników powołało się na względy religijne, a druga wymieniła liczbę 11 300. Dalsze 1000 podało przyczyny medyczne.

Problem szczepień dotyczy też innych firm lotniczych. Ok. 50 pracowników zakładu rakiet ULA w Decatur (Alabama) Boeinga-Lockheeda Martina poszło na bezpłatny urlop albo na wcześniejszą emeryturę, bo odmówiło szczepienia się. W najgorszym razie ULA może stracić 390 ludzi, 15 proc. z załogi ok. 2600. Dotąd odeszło na stałe 26 pracowników.

Sędzia federalny Mark Pittman z sądu rejowego w Fort Worth w Teksasie orzekł, że United Airlines może zmusić do szczepień pracowników, których odesłał na bezpłatne urlopy, gdy powołali się na względy medyczne lub religijne. Przewoźnik wydał ok. 2 tys. zwolnień od szczepienia się, ale pilotom, personelowi pokładowemu i pracownikom mającym kontakt z klientami nakazał pójść na bezpłatny urlop do końca pandemii. Dla przeciwników szczepień postara się znaleźć pracę bez kontaktu z klientami. Jeśli odmówią, zostaną zwolnieni.

Transport
CPK przyspieszy wypłatę odszkodowań za wywłaszczenia
Transport
Dassault Aviation ma co robić. Rafale Marine dla Indii
Transport
Spirit AeroSystems wraca do Boeinga, ale Airbus przejmie dział cywilny
Transport
Chiny chcą się porozumieć z USA. Cła Donalda Trumpa biją w ich linie lotnicze
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Transport
Rosjanie przestali kupować nowe auta. Są za drogie, jakość szwankuje, a strach narasta