Reklama

Nowy problem Boeinga z dreamlinerami

Boeing poinformował, że niektóre części z tytanu do B787 Dreamliner były nieodpowiednio produkowane od 3 lat, ale nie wpływają na bezpośrednie bezpieczeństwo lotów. Powiadomił już FAA, próbuje ustalić, ilu samolotów to dotyczy.

Publikacja: 17.10.2021 15:23

Nowy problem Boeinga z dreamlinerami

Foto: STEPHEN BRASHEAR

Części były dostarczane przez włoską firmę Leonardo, która kupowała je od włoskiego producenta Manufacturing Processes Specification (MPS), który nie jest już jej dostawcą. Leonardo dodała, że MPS „jest objęta postępowaniem prokuratorskim, więc ona jest stroną poszkodowaną i nie będzie ponosić ewentualnych kosztów związanych z tą sprawą” — informuje Reuter.

Tymi częściami są złączki mocujące belkę podłogową w jednej sekcji kadłuba, a także inne złączki, przekładki, wsporniki i zaciski w innych montowanych elementach. W samolotach jeszcze nie wydanych klientom te części zostaną wymienione, a samoloty już eksploatowane przejdą dokładne kontrole z udziałem specjalistów Boeinga i otrzymają potwierdzenie urzędu lotnictwa FAA.

Te wady wykryto wraz z innymi, a które zmusiły producenta do ograniczenia produkcji dreamlinerów i do wstrzymania ich dostaw w listopadzie 2020. Wszystko zaczęło się we wrześniu 2020, kiedy FAA poinformował, że prowadzi postępowanie wyjaśniające w sprawie wad produkcyjnych. Linie używające ten model wycofały wtedy z eksploatacji 8 samolotów.

Boeing wznowił ich dostawy w marcu, po 5 miesiącach przerwy i ponownie wstrzymał dostawy w maju, po wyrażeniu przez FAA zastrzeżeń do proponowanej metody kontroli technicznej. W lipcu FAA podał, że niektóre dreamlinery mają problem jakości w części nosowej wynikający z procesu produkcji i musi być usunięty, aby Boeing mógł je dostarczać klientom. W październiku prezes firmy Leonardo zapowiedział przedstawienie przez koncern uaktualniony plan produkcji B787.

Przy okazji okazało się na podstawie dokumentów i wypowiedzi ludzi z branży, że włoski poddostawca MPS z Brindisi pracował dla wielu firm lotniczych, także dla głównego dostawcy Boeinga, firmy Spirit AeroSystems z Wichita.

Reklama
Reklama

W marcu Boeing powiadomił pismem Spirit o podejrzanych problemach z MPS i zalecił korzystanie z innych dostawców, gdy trwał audyt działalności włoskiej firmy. Zwrócił się też o wyśledzenie wszystkich elementów dostarczonych przez MPS od 2017 r. i potraktowanie ich jako „podejrzanych o niezgodność z normami”, co oznaczało, że trzeba je dodatkowo sprawdzić. „Kierując się nadmierną ostrożnością Boeing robi dalsze testy i oceny, także postanowił uważać wszystkie wyroby MPS za podejrzane” — stwierdza pismo skierowane do Spirit.

MPS jest również zatwierdzonym dostawcą Airbusa. Osoba z biura prasowego firmy z Tuluzy nie potrafiła powiedzieć, czy ona albo jej dostawcy korzystali ostatnio z części obrabianych przez MPS.

Transport
Premier Donald Tusk: To już nie pilnowanie łąki. Co zrobiono w Porcie Polska?
Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Transport
Brama lotnicza do Europy Środkowej niepotrzebna. Przeszkodziło CPK?
Transport
Linia metra M2 zostanie przedłużona. Trzy nowe stacje w Ursusie
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama