Airbus reorganizuje produkcję

Airbus ogłosił największe od kilkunastu lat zmiany w swej sieci produkcji struktur lotniczych we Francji i Niemczech oraz wydzielenie produkcji mniejszych elementów przed możliwą sprzedażą tej części

Publikacja: 22.04.2021 13:26

Airbus reorganizuje produkcję

Foto: Bloomberg

Montowanie konstrukcji nośnych we Francji zostanie zgrupowane w jednym podmiocie obejmującym fabryki elementów kadłuba w Saint-Nazaire i Nantes ze światową filią Stelia Aeropace. W Niemczech nowy podmiot obejmie część dużego zakładu w Hamburgu i Augsburgu, zakłady spółki Premium Aerotec w Nordenham, Bremie i Stade, a reszta znajdzie się w nowym podmiocie wyspecjalizowanym w masowym produkowaniu małych elementów.

- Jesteśmy w trakcie dokonywaniu przeglądu różnych struktur własności, aby ustalić możliwie najlepsze rozwiązanie — wyjaśnił Reuterowi jeden z rzeczników nawiązując do wyodrębnienia w Niemczech nowego producenta małych podzespołów. Jest ich cała gama, od metalowych wsporników za kilka euro po skomplikowane maszyny w cenie kilkudziesięciu tysięcy, np. produkowanych w mocno zautomatyzowanym zakładzie Varel w Niemczech. W wydzielonym podmiocie znajdzie się też część fabryki w Augsburgu i zakład w Braszow (Rumunia).

Zmiany ogłoszono dwa miesiące po wypowiedzi prezesa Guillaume Faury, że struktury lotnicze, w tym produkcja elementów kadłuba będą zasadniczą częścią działalności grupy. Kiedyś uważano je za mniej cenną działalność przemysłu lotniczego, obecnie mają ogromne znaczenie w projektowaniu skomplikowanych aerodynamicznie rozwiązań wprowadzanych w przyszłości.

Ogłoszona reorganizacja ma doprowadzić do sprzedania Stelii i Aerotec, wyodrębnionych w 2009 r. w ramach planu restrukturyzacji „Power8". Nie udało się ich sprzedać wtedy, bo nastał globalny kryzys finansowy, a od tamtej pory nie pojawili się chętni. Airbus zrezygnował z objęcia przeglądem zakładu w Bremie, który od dawna był tematem wewnętrznej debaty w firmie, bo produkuje skrzydła samolotów, co częściowo dubluje się z ich produkcją w Belfaście. Stelia i Aerotec osiągają łączne obroty 3,6 mld euro i zatrudniają 15 tys. ludzi Objęcie ich bezpośrednią kontrolą przez Airbusa wiązałoby się ze znacznymi kosztami i inwestycjami — stwierdził analityk w Jefferies, Sandy Morris.

Nowy projekt przemysłowy, który zbiegł się z szerszą restrukturyzacją dotyczącą do 15 tys. miejsc pracy przy produkcji w Airbusie, wymuszoną przez pandemię, zależy od rozmów ze związkami zawodowymi. Wszedłby w życie na początku 2022 r., jego wdrożenie będzie priorytetem dla nowego szefa ds. operacyjnych, Alberto Gutierreza, który tydzień wcześniej został awansowany ze stanowiska prezesa działu samolotów wojskowych.

Trwają w dalszym ciągu rozmowy o produkcji w Hiszpanii, która mocno ucierpiała na zaprzestaniu programu A380 i na spadku popytu na samoloty szerokokadłubowe Airbus ma kilkanaście fabryk samolotów cywilnych w 4 krajach europejskich, oraz montownie w Tiencinie (Chiny) i Mobile (USA). Kryzys sanitarny zmusił go do zmniejszenia kosztów, ale dał okazję do reorganizacji, gdy produkcja zmalała o 40 proc. Nie przewidziano zamykania fabryk, ale nie wykluczono większej wewnętrznej konkurencji, gdy przyjdzie do realizowania nowych programów.

Montowanie konstrukcji nośnych we Francji zostanie zgrupowane w jednym podmiocie obejmującym fabryki elementów kadłuba w Saint-Nazaire i Nantes ze światową filią Stelia Aeropace. W Niemczech nowy podmiot obejmie część dużego zakładu w Hamburgu i Augsburgu, zakłady spółki Premium Aerotec w Nordenham, Bremie i Stade, a reszta znajdzie się w nowym podmiocie wyspecjalizowanym w masowym produkowaniu małych elementów.

- Jesteśmy w trakcie dokonywaniu przeglądu różnych struktur własności, aby ustalić możliwie najlepsze rozwiązanie — wyjaśnił Reuterowi jeden z rzeczników nawiązując do wyodrębnienia w Niemczech nowego producenta małych podzespołów. Jest ich cała gama, od metalowych wsporników za kilka euro po skomplikowane maszyny w cenie kilkudziesięciu tysięcy, np. produkowanych w mocno zautomatyzowanym zakładzie Varel w Niemczech. W wydzielonym podmiocie znajdzie się też część fabryki w Augsburgu i zakład w Braszow (Rumunia).

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił