Reklama
Rozwiń

Właściciele awionetek nie chcą ich sprzedawać

Na wtórnym rynku małych prywatnych samolotów, awionetek jest do kupienia zaledwie 4,65 proc. maszyn, które do kogoś już należały, najmniej od notowania takich danych w latach 80. — podała Colibri Aircraft, firma zajmująca się ich skupem i sprzedażą.

Aktualizacja: 21.07.2021 14:48 Publikacja: 21.07.2021 14:45

Właściciele awionetek nie chcą ich sprzedawać

Foto: AdobeStock

Na świecie jest w tej chwili do kupienia 1134 samolotów wobec 1839 rok temu, w czerwcu 2020; oznacza to spadek o 38 proc. Niewielkie zapasy plus mniejsze dostawy nowych maszyn — spadek o 20 proc. wobec 2019 r., do najniższego poziomu od 2004 r. — oznaczają, że mimo trudnego rynku lotnictwa cywilnego i podróży sektor prywatnych samolotów odrzutowych może pochwalić się dużym popytem.

Zasadniczą przyczyną popularności samolotów z drugiej ręki jest ich niższa cena od fabrycznie nowych. To decydowało zwłaszcza od czasu światowego kryzysu finansowego w 2008 r. Colibri podaje konkretny przykład: z grona 20 najbardziej popularnych samolotów w 2020 r. 14 proponowano w cenie po 2,5 mln dolarów, podczas, gdy najtańszy nowy lekki samolot jednosilnikowy kosztował ok. 3 mln.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Transport
Embraer nie poddał się w Europie po porażce w Locie. Wielkie zamówienie od SAS
Transport
Prezes PAŻP składa rezygnację. To początek gorącego lotniczego sezonu
Transport
Potężny atak hakerski na linię lotniczą. Wyciekły dane nawet 6 milionów klientów
Transport
Rusza modernizacja Okęcia. Przebudowa lotniska będzie kosztowała mniej niż planowano
Transport
PKP Cargo złożyło do sądu plan restrukturyzacyjny