Lufthansa zachęca do jazdy koleją

Największa niemiecka linia lotnicza chce jak najszybciej zrezygnować z przelotów na krótkich trasach. Zamiast tego zachęca swoich pasażerów, aby do głównych punktów przesiadkowych, takich jak Monachium, Frankfurt i ewentualnie Duesseldorf, pasażerowie dojeżdżali koleją.

Aktualizacja: 24.04.2021 17:37 Publikacja: 24.04.2021 17:31

Lufthansa zachęca do jazdy koleją

Foto: Bloomberg

Jak wynika z raportu o zrównoważonym transporcie IRJ, z takiej opcji mogłoby skorzystać nawet kilka milionów pasażerów Lufthansy. Przesiadka z samolotu do wagonu kolejowego, z której miałoby skorzystać nawet 20 proc. pasażerów Lufthansy, to wspólny projekt LH i niemieckich kolei Deutsche Bahn. W jego efekcie znacząco miałyby zmaleć emisje CO2.

Bardzo podobny projekt już zaczynają wdrażać francuskie linie Air France i austriackie Austrian Airlines. Tyle że w przypadku tych dwóch przewoźników zrobiło to z powodu zaleceń Komisji Europejskiej. Rezygnacja z części połączeń krajowych (Air France) i podniesienie cen na trasach wewnętrznych (Austrian) były warunkiem uzyskania zgody na pomoc publiczną. A KLM zrezygnował sam z siebie z rejsów pomiędzy Amsterdamem i Brukselą. Wszędzie tam zastrzeżono, że na zwolnione kierunki nie mogą wejść inni przewoźnicy. Bo nie o to chodzi w ochronie środowiska.

W przypadku Lufthansy może jednak nie być tak łatwo z dowożeniem pasażerów koleją do lotnisk. Frankfurt i Monachium nie są ze sobą połączone bezpośrednią linią kolejową, a duża siatka połączeń jest jedynie w przypadku Frankfurtu. Lotnisko w Monachium, tak samo jak warszawskie Lotnisko Chopina, jest stacją docelową, a nie przesiadkową. Nie ma także szybkiego połączenia kolejowego pomiędzy Frankfurtem i Berlinem, a Lufthansa nie ma połączeń długodystansowych zaczynających się w stolicy Niemiec. Więc latający z Berlina najczęściej dolatują do Frankfurtu i stamtąd kontynuują podróż. Lot trwa godzinę, podróż koleją (z przesiadką, bo bezpośredniego połączenia nie ma) 4,5 godziny.

Nawet jeśli rzeczywiście ten program wypali, pasażerowie niekoniecznie będą z tego zadowoleni. Łatwiej jest wsiąść do samolotu w mniejszym porcie, przesiąść się już bez odprawy bagażu i w ciągu 40-50 minut kontynuować podróż. To znacznie wygodniej niż przesiadać się z kolei do samolotu.

Tyle że taka jest cena ochrony środowiska, na którą Europa zwraca uwagę w tej chwili znacznie bardziej niż przed kryzysem.

Dla Lufthansy rezygnacja z połączeń krajowych jest związane z samymi korzyściami, ponieważ rejsy krótkie są mało opłacalne, wręcz lata się na stratach i mają jedynie sens, jeśli są łączone z kierunkami długodystansowymi. W przyszłości rozwiąże się także problem, który od kilku miesięcy psuł jej opinię: porozumienie z linią wycieczkową — Condorem, któremu dowoziła pasażerów z lotnisk krajowych do Frankfurtu i Monachium. Porozumienie wygasało w czerwcu, Lufthansa nie chciała go przedłużyć. Wreszcie zrobiła to, ale tylko do 2022 roku, co Condora specjalnie nie ucieszyło. Teraz sprawa rozwiąże się sama: nie ma połączeń krajowych, nie ma dowozów.

Jak wynika z raportu o zrównoważonym transporcie IRJ, z takiej opcji mogłoby skorzystać nawet kilka milionów pasażerów Lufthansy. Przesiadka z samolotu do wagonu kolejowego, z której miałoby skorzystać nawet 20 proc. pasażerów Lufthansy, to wspólny projekt LH i niemieckich kolei Deutsche Bahn. W jego efekcie znacząco miałyby zmaleć emisje CO2.

Bardzo podobny projekt już zaczynają wdrażać francuskie linie Air France i austriackie Austrian Airlines. Tyle że w przypadku tych dwóch przewoźników zrobiło to z powodu zaleceń Komisji Europejskiej. Rezygnacja z części połączeń krajowych (Air France) i podniesienie cen na trasach wewnętrznych (Austrian) były warunkiem uzyskania zgody na pomoc publiczną. A KLM zrezygnował sam z siebie z rejsów pomiędzy Amsterdamem i Brukselą. Wszędzie tam zastrzeżono, że na zwolnione kierunki nie mogą wejść inni przewoźnicy. Bo nie o to chodzi w ochronie środowiska.

Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Rosyjskie tiry utknęły w Kazachstanie. Rośnie korupcja i straty
Transport
Budowa S16 na Mazurach na nowych zasadach. Co się zmieni? Kiedy kierowcy pojadą przebudowaną trasą?
Transport
Świetny rok dla lotnictwa. Polecimy taniej, chociaż z ograniczeniami
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Transport
PKP lepsze od kolei niemieckich, ale w ogonie Europy