Brexit zmniejszy przychody polskich przewoźników nawet o miliard euro

KE będzie negocjować z Wielką Brytanią warunki wykonywania przewozów drogowych. Polskie interesy zejdą na drugi plan, co oznacza zakaz kabotażu.

Aktualizacja: 29.12.2018 09:19 Publikacja: 29.12.2018 09:09

Brexit zmniejszy przychody polskich przewoźników nawet o miliard euro

Foto: Bloomberg

Komisja Europejska podkreśla, że po wyjściu Wielkiej Brytanii z UE tylko ona ma prawo do negocjowania porozumienia na temat warunków wykonywania przewozów drogowych. – Nie ma powrotu do bilateralnych umów sprzed wejście do UE – podkreśla Komisja.

Bruksela wskazuje, że w okresie przejściowym legalnie będzie można wykonywać przewozy pomiędzy Wielką Brytanią i Unią Europejską przy pomocy zezwoleń EKMT. Jest ich 6069 i rozdzielone są pomiędzy 43 europejskie państwa. Jeżeli kraje przydzielają je przewoźnikom, mającym ciężarówki spełniające normę czystości spalin Euro VI, wówczas jedno bazowe zezwolenie zamienia się w 12 zezwoleń na dany rok. W przypadku samochodów spełniających normę Euro V mnożnik wynosi 10, a dla starszych jeszcze mniej. Zatem w najlepszym wypadku zezwoleń może być blisko 73 tys. Każde jest ważne przez rok i można wykonać na nim dowolną liczbę przewozów.

Tylko 99 zł za rok.
Czytaj o tym, co dla Ciebie ważne.

Sprawdzaj z nami, jak zmienia się świat i co dzieje się w kraju. Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia, historia i psychologia w jednym miejscu.
Transport
NATO nie pojedzie koleją. Rail Baltica poważnie opóźniona
Transport
Pilot wywołał pożar w samolocie British Airways, bo pomylił lewą rękę z prawą
Transport
Wojna lotnicza? Bruksela grozi cłami Boeingowi
Transport
Uber ma kłopoty. Wyniki rozczarowały, najniższy wzrost od czasów pandemii
Transport
Donald Trump nie da pieniędzy na szybką kolej w Kalifornii