W 2018 r. drgnęło na rynku business jetów

Dostawy samolotów dyspozycyjnych w 2018 r. zwiększyły się w 2018 r. o 3,8 proc. do 703 sztuk, dzięki pojawieniu się popytu w Ameryce Płn. i nowościom — stwierdziła organizacja ich producentów GAMA z Waszyngtonu

Publikacja: 21.02.2019 11:53

W 2018 r. drgnęło na rynku business jetów

Foto: Bloomberg

Popyt na takie samoloty stopniowo ulegał poprawie po zapaści sprzedaży po globalnym kryzysie w 2009 r.. W ubiegłym roku liczba wydanych samolotów dyspozycyjnych wzrosła we wszystkich segmentach rynku po raz pierwszy od 5 lat, dzięki nowościom — zwróciła uwagę GAMA.

Specjaliści od prognoz i planiści w firmach spodziewają się jeszcze lepszego wyniku w bieżącym roku dzięki niedawnym premierom G500 Gulfstreama (G600 jest w końcowej fazie) i Global 7500 Bombardiera. — Porównując rok do roku na początku 2019 r. myślę, że jesteśmy w lepszej sytuacji niż na początku ubiegłego — stwierdził prezydent Gulfstreama, Mark Burns.

Gulfstream zamierza przekazać pierwszy egzemplarz G600 w I półroczu po uzyskaniu zaświadczenia żeglowności — poinformował Burns na marginesie konferencji GAMA w Waszyngtonie. Amerykański producent należący do konglomeratu General Dynamics pracuje intensywnie nad zmniejszeniem zapóźnień wywołanych 35-dniową blokadą rządu federalnego, która zakończyła się 25 stycznia.

Kanadyjski Bombardier poinformował z kolei, że pierwsze maszyny dyspozycyjne dalekiego zasięgu Global 7500 w cenie po 73 mln dolarów przekaże klientom w I półroczu, a pozostałe 10-15 sztuk w drugiej połowie roku. Producent przewidywał wcześniej wydanie 15-20 sztuk w tym roku i 35-40 w 2020 r. Global 7500 wszedł do eksploatacji w 2018 r., jest największym samolotem dyspozycyjnym Bombardiera, który liczy, że dzięki niemu dojdzie do obrotów 20 mld dolarów w 2020 r. W styczniu zapowiedział odkupienie od Triumph Group producenta skrzydeł do tego samolotu — informuje Reuter.

Inwestorzy i analitycy bacznie obserwują harmonogram wydawania maszyn klientom, bo pozwala to im oceniać przepływy gotówkowe producentów, którzy dostają wtedy zasadniczą część zapłaty. — Bombardier znajduje się obecnie na etapie produkowania ok. 30 samolotów — stwierdził jego dyrektor finansowy John Di Bert na konferencji w Miami.

W 2018 r. dostarczono na świecie 2443 samolotów wszystkich rodzajów, o 4,7 proc. więcej niż w roku poprzednim, dostawy małych wiropłatów zwiększyły się o 5,4 proc. do 976 sztuk — podała GAMA. 35-dniowa blokada rządu federalnego jest w dalszym ciągu oceniana i odczuwana, np. opóźniła procedurę certyfikacji G600 Gulfstreama.

Popyt na takie samoloty stopniowo ulegał poprawie po zapaści sprzedaży po globalnym kryzysie w 2009 r.. W ubiegłym roku liczba wydanych samolotów dyspozycyjnych wzrosła we wszystkich segmentach rynku po raz pierwszy od 5 lat, dzięki nowościom — zwróciła uwagę GAMA.

Specjaliści od prognoz i planiści w firmach spodziewają się jeszcze lepszego wyniku w bieżącym roku dzięki niedawnym premierom G500 Gulfstreama (G600 jest w końcowej fazie) i Global 7500 Bombardiera. — Porównując rok do roku na początku 2019 r. myślę, że jesteśmy w lepszej sytuacji niż na początku ubiegłego — stwierdził prezydent Gulfstreama, Mark Burns.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił