Kolejne kraje uziemiają boeingi po katastrofie w Etiopii

Dyrektor generalny IATA, Alexandre de Juniac oświadczył, że potrzebne są wyniki śledztwa katastrofy w Etiopii przed wyciąganiem wniosków z tej tragicznej katastrofy. Tymczasem władze wielu krajów uziemiają boeingi 737 Max

Publikacja: 12.03.2019 10:29

Kolejne kraje uziemiają boeingi po katastrofie w Etiopii

Foto: AFP

- Najodpowiedzialniejszą i zdecydowaną postawą jest sprawdzenie, skontrolowanie i ustalenie faktów. Uważamy, że tej sytuacji na wyciąganie wniosków jest za wcześnie, trzeba zaczekać na wyniki śledztwa — powiedział dziennikarzom de Juniac na marginesie konferencji w Singapurze. Dodał, że IATA uznała decyzje Chin, Indonezji i Singapuru o uziemieniu B737 MAX 6 po niedzielnej katastrofie — pisze Reuter.

Czytaj także: Boeing poprawi oprogramowanie w Maksach 

Pierwsza zrobiła to Indonezja po katastrofie w październiku, teraz zleciła kontrole techniczne wszystkich maksów 11 marca zrobiły to władze Chin i etiopski przewoźnik, 12 marca tymczasowy zakaz lotów ogłosiły Singapur (Southern Airlines, Garuda, Shandong Airlines, Thai Lion Air), Australia (Fiji Air, SilkAir), Brazylia (Gol) Argentyna (Aerolineas Argentinas), Meksyk (Aeromexico), Korea (Eastar), RPA (Comair).

Wietnamski urząd lotnictwa ogłosił, że nie wyda krajowym liniom licencji na używanie B737 MAX do czasu ustalenia przyczyn katastrofy w Etiopii.

Większe linie w Ameryce Płn. i na Bliskim Wschodzie nadal korzystają z tych samolotów, ale minister transportu Kanady Marc Garneau powiedział, że nie zawaha się podjąć działań, gdy przyczyna katastrofy będzie znana. Southwest ma 34 maksy, zamówiła prawie 300 i wierzy w ich bezpieczeństwo i żeglowność.

Flydubai otrzymała od FAA powiadomienie o żeglowności tych samolotów i nie przewiduje na razie innych działań. Indie poleciły dodatkowe kontrole techniczne, ale nie uziemiły maksów, bo uznały, że nie ma poważnych powodów do niepokoju.

Czytaj także: LOT wciąż używa boeingów 737 MAX. „Są sprawne i bezpieczne” 

Ryanair nie zamierza zmieniać harmonogramu odbioru w kwietniu pierwszego maksa. — Na razie nie będziemy podejmować żadnych działań powiedział prezes Michael O'Leary dziennikowi „Irish Independent”. Linia odbiera po dwa w maju i czerwcu, do lata 2020 ma dostać 50 dalszych. Turkish Airlines obserwuje bacznie rozwój wydarzeń, Alitalia lata maksem.

Z danych Boeinga wynika, że 16 linii odebrało już B737 MAX 8. Norwegian ma ich 18, TUI Group 15, SilkAir 6, Southwest 34, American i Air Canada po 24. Większość przewoźników jest w bliskim kontakcie z Boeingiem i korzysta z nich normalnie — twierdzi BBC.

- Najodpowiedzialniejszą i zdecydowaną postawą jest sprawdzenie, skontrolowanie i ustalenie faktów. Uważamy, że tej sytuacji na wyciąganie wniosków jest za wcześnie, trzeba zaczekać na wyniki śledztwa — powiedział dziennikarzom de Juniac na marginesie konferencji w Singapurze. Dodał, że IATA uznała decyzje Chin, Indonezji i Singapuru o uziemieniu B737 MAX 6 po niedzielnej katastrofie — pisze Reuter.

Czytaj także: Boeing poprawi oprogramowanie w Maksach 

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Branża lotnicza rozpala emocje. Temat kampanii wyborczych w całej Europie
Transport
Katastrofa w Baltimore. Zerwane łańcuchy dostaw, koncerny liczą straty
Transport
Nowy zarząd Portu Gdańsk. Wiceprezes z dyplomem Collegium Humanum
Transport
Spore różnice wartości inwestycji w branżach
Transport
Taksówkarze chcą lepiej zarabiać. Będzie strajk w Warszawie