Reklama

Japończycy chcą kupić program odrzutowców Bombardiera

Konglomerat Mitsubishi Heavy Industries podał, że prowadzi rozmowy z Bombardierem o kupieniu jego programu odrzutowców regionalnych CRJ. Wiadomość wywołała hossę akcji kanadyjskiej firmy w Toronto, które zyskały ponad 14 proc.

Aktualizacja: 06.06.2019 19:06 Publikacja: 06.06.2019 18:12

Japończycy chcą kupić program odrzutowców Bombardiera

Foto: Bloomberg

Mitsubishi HI stara się wejść w przemysł lotniczy, pracuje nad własnym samolotem regionalnym MRJ i potwierdził Reuterowi, że prowadzi takie rozmowy, ale nie zapadła żadna decyzja. Również Bombardier potwierdził, bez ujawniania szczegółów.

Czytaj także: CRJ 900 Bombardiera ma pokonać E175 Embraera

Kanadyjczycy szukają rozwiązania dla swego nierentownego programu CRJ (zaczęli od małych CRJ100 i 200, w 2006 r. zrezygnowali z nich, wcześniej uruchomili produkcję coraz większych 700, 900 i 1000), bo po roku 2020 nie mają żadnych zamówień. Japończykom zależy z kolei na technologiach w dokończeniu i certyfikacji programu MRJ. Jest opóźniony o kilka lat, ANA Holdings miała dostać pierwszą sztukę w 2013 r., teraz liczy, że będzie to w 2020 r.

- Naprawdę doszło do rozmów obu stron, taka kombinacja ma ogromny sens - stwierdził rozmówca Reutera.

Kanadyjski producent samolotów i taboru szynowego dokonuje reorganizacji działalności, ostatnio połączył działy lotnicze, aby skupić się na bardziej rentownych samolotach dyspozycyjnych i wagonach kolejowych dla pasażerów, sprzedał Airbusowi większościowy udział w programie CSeries, samolotów na 110-130 miejsc.

Reklama
Reklama

Na rynku miał za konkurenta Embraera, który sprzedał swój dział samolotów cywilnych Boeingowi. Bombardier wycofuje się z rynku samolotów liniowych i planuje sprzedaż 2 zakładów podzespołów w Irlandii Płn. i Maroko, Airbus zastanawia się nad fabryką skrzydeł w Belfaście, ale wolałby, aby trafił do jednego z poddostawców, firmy GKN albo Spirit.

Prezes Alain Bellemare mówił już w styczniu, że firma z Montrealu rozważa wszystkie strategiczne opcje dla programu regionalnych odrzutowców, włącznie ze sprzedażą. Nie wiadomo na razie, jak umowa z Mitsubishi w razie zawarcia transakcji wpłynie na produkcję CRJ w Montrealu i jaka będzie wartość transakcji.

Według analityka w AltaCorp, Chrisa Murraya, program CRJ da podobny przychód jak niedawna sprzedaż programu turbopropów Q400 funduszowi Longview Capital, czyli 300 mln dolarów brutto. Stephen Trent z Citi spodziewa się więcej: 680 mln, bo Bombardier dostarczył 1900 takich odrzutowców wobec 1240 Q400.

Transport
Prezes Ryanaira motywuje pracowników. Pasażerowie muszą bardziej uważać
Transport
Nowy sądny dzień dla europejskiego lotnictwa. Kolejny strajk Francuzów
Transport
Polacy mistrzami odbioru paczek. E-commerce nie nadąża za tempem
Transport
Porządki w Grupie Lufthansy. Wszystkie decyzje będą podejmowane w Niemczech
Transport
Polskie lotniska najlepsze w Europie. Będzie rekord odprawionych pasażerów
Reklama
Reklama