Luigi Di Maio: koncesja Atlantii za zwrot myta

Wicepremier i minister przemysłu Luigi Di Maio powiedział w wywiadzie prasowym, że Atlantia powinna oddać pieniądze z nadmiernych stawek myta na autostradach zarobione w ostatnich latach, jeśli chce zachować tę koncesję.

Aktualizacja: 09.07.2019 12:51 Publikacja: 09.07.2019 12:49

Luigi Di Maio: koncesja Atlantii za zwrot myta

Foto: Bloomberg

Przywódca populistycznego Ruchu 5 Gwiazd tworzącego rząd koalicyjny z prawicową Ligą grozi od prawie roku odebraniem Atlantii koncesji na pobieranie opłat na włoskich autostradach po zawaleniu się wiaduktu w Genui, eksploatowanego przez tę grupę infrastruktury. W ugrupowaniu wicepremiera pojawiły się jednak głosy, że Ruch byłby skłonny do kompromisu, gdyby Atlantia spełniła kilka postulatów, w tym obniżyła stawki myta.

- Naszym celem jest wypowiedzenie umowy — powiedział Di Maio dziennikowi „Corriere della Sera”. — Aby przekonać nas, by tego nie robić, Włosi muszą dostać z powrotem to, co zabierano im w ostatnich latach na skutek podwyżek opłat drogowych, i znacznie więcej. Podobnie wypowiedział się wcześniej na łamach „La Repubblica”.

Opłaty za autostrady we Włoszech są jednymi z najwyższych w Europie, stanowią delikatną kwestię w kraju mającym najwyższy na kontynencie współczynnik liczby samochodów na liczbę mieszkańców.

Di Maio zamieścił na swej stronie w Facebooku nagranie wideo z katastrofy wiaduktu i poinformował, że myto we Włoszech zdrożało o 30 proc. w ostatnich 10 latach, a dział autostrad Atlantii zarobił 10 mld euro od czasu sprywatyzowania sieci autostrad w 1000 r. 

Operator autostrad, Autostrade per l'Italia oświadczył, że nagranie zawierało błędne informacje. Przemilczał sumę przychodów wymienioną przez Di Maio, ale podał, że wydał od 1999 r. na utrzymanie sieci 5,2 mld euro, więcej od sumy przewidywanej w umowie o przyznaniu koncesji i więcej od tego, ile państwo wydało przed prywatyzacją.

Ataki Ruchu 5 Gwiazd na Atlantię wywołały zaniepokojenie włoskich firm i stały się powodem napięcia z Ligą, której bazę wyborców stanowią właściciele małych firm. — Nie jestem pewien, po której stronie w tej rozgrywce stoi Liga. Ale jestem pewien, że nie wyprę się tego, co powiedziałem natychmiast po tej tragedii — stwierdził Do Maio w wywiadzie.

Obniżenie stawek byłoby natychmiastową korzyścią finansową dla obywateli, mogłoby też zwiększyć popularność Ruchu, który wygrał wybory powszechne w marcu 2018, ale łatwo przegrał z Ligą w wyborach do Parlamentu Europejskiego w maju. Pozostaje tylko problem... Alitalii. Rząd chce uratować narodowego przewoźnika, a brakuje nadal inwestora. Potencjalnym kandydatem jest Atlantia. Jeśli Di Maio spełni swą groźbę, to Atlantia nie pomoże Alitalii.

Transport
Kiedy pierwszy samolot wyląduje na CPK? Wiceminister Maciej Lasek zdradza datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach