Co prawda, to na razie jedynie testy nowego środka lokomocji. Ale w połowie grudnia zaczną się kursy z pasażerami. Pojazdy dostarczy fabryka Solarisa z Bolechowa pod Poznaniem: piętnaście nowoczesnych, dwukierunkowych oraz w pełni niskopodłogowych tramwajów o długości 29,3 metra i szerokości 2,5 metra.
Cała inwestycja – uruchomienie komunikacji tramwajowej w Olsztynie – jest jeszcze na etapie odbiorów budowlanych. W październiku prace na 5-kilometrowym odcinku drogi z południowej części miasta do ulicy Obiegowej wraz z odnogą do miasteczka studenckiego zakończyła firma Skanska. Prace przy torowisku realizował Torpol, który budował torowiska w ulicach Żołnierskiej, Kościuszki, Dworcowej, Towarowej oraz na placu Konstytucji 3 Maja.
Uruchomienie komunikacji tramwajowej w Olsztynie dofinansowują fundusze unijne. Władze miasta planują oficjalne uruchomienie komunikacji tramwajowej w setną rocznicę uruchomienia w Olsztynie pierwszej linii, co miało miejsce 15 grudnia 1907 roku. Decyzję o jej likwidacji podjęto 20 listopada 1965 roku.
Inwestycja w Olsztynie jest jedna z wielu mających przyczynić się do rozwoju komunikacji tramwajowej w Polsce. W najbliższych sześciu latach z budżetu UE powinniśmy dostać na rozwój tego środka transportu przeszło 13 mld zł. – wynika z analiz Tines Capital Group, holdingu działającego w sektorze infrastruktury szynowej i budownictwa. Pieniądze mają być przeznaczone na zakup 600 nowych tramwajów, budowę ponad 100 kilometrów nowych tras oraz modernizację 200 kilometrów istniejących torowisk. Dofinansowaniem z UE objęty będzie także rozwój inteligentnych systemów sterowania ruchem oraz systemów informacji pasażerskiej.
Największe miasta już zaplanowały rozbudowę sieci na najbliższe 5 lat. Warszawa przygotowała się do wydania 2,2 mld zł, które mają być przeznaczone na zakup prawie 180 tramwajów i zmodernizowanie przeszło 20 km sieci. W Krakowie, który zainwestuje ok. 2 mld zł, w tym roku ma być ukończony drugi odcinek szybkiego tramwaju, a do 2020 roku powstaną jeszcze dwa kolejne odcinki. Gdańsk wyda 1,6 mld zł, za co m.in. skomunikuje południowe osiedla z centrum miasta. Rozwój komunikacji tramwajowej to kolejna szansa rozwojowa dla Solarisa. Produkowane tam tramwaje z serii Tramino zaczynają być kolejnym eksportowym produktem firmy, a na krajowym rynku staną się konkurentem dla bydgoskiej Pesy. Solaris zrealizował m.in. tramwajowe zamówienia dla Poznania (45 sztuk) oraz niemieckiej Jeny (5 sztuk pojazdów dwukierunkowych). W tym roku planowano zakończyć dostawy pojazdów szynowych polskiego producenta do Brunszwiku (18 sztuk). Z kolei w latach 2016-2020 41 egzemplarzy Tramino pojedzie do Lipska.