Reklama

Airbus gorszy w dostawach, lepszy w zamówieniach

Airbus dostarczył w 2015 nieco więcej samolotów niż rok wcześniej, ale nadal ustępuje Boeingowi, z kolei był zdecydowanym liderem w liczbie uzyskanych zamówień

Publikacja: 14.01.2016 08:58

Airbus gorszy w dostawach, lepszy w zamówieniach

Foto: Bloomberg

Europejska firma dostarczyła klientom rekordową liczbę 635 samolotów wobec 629 w 2014, ale Boeing wydał 762 maszyny i był lepszy czwarty kolejny rok. Udział Airbusa w dostawach zmalał do 45 proc., do poziomu najniższego od 2002 r., a w segmencie samolotów szerokokadłubowych nawet do 35 proc., najmniej od 2001 r., bo Amerykanie zwiększyli dostawy Deamlinerów.

W ubiegłym roku Airbus wydal 85 klientom 491 maszyn z rodziny A320, 103 A330, 14 A350,. o jeden mniej niż planował, 27 Superjumbo A380 z zakładanych 30 (po tyle samo planuje w 2016 i 2017 r.)

W bieżącym roku spodziewa się dostarczyć 650 samolotów, w tym co najmniej 50 A350. Prezes Fabrice Brégier zapowiedział dostawę pierwszego A320neo z nowymi oszczędniejszymi silnikami w ciągu 2 tygodni. Dostawa była zaplanowana pod koniec 2015 r. ale problemy z silnikami Pratt&Whitney uniemożliwiły dotrzymanie terminu.

Rosną zamówienia

Jeśli chodzi o zamówienia, Airbus wyraźnie wyprzedził Boeinga uzyskując zamówienia netto na 1036 samolotów wobec 768 Amerykanów, co zwiększyło jego portfel zamówień do 6787 maszyn o wartości 997,3 mld dolarów w cenach katalogowych.

Przy okazji Europejczycy poinformowali o podwyżce o 1,1 proc. cen katalogowych wszystkich modeli w 2016 r. Wynoszą obecnie (w mln dolarów): A318 — 75,1; A319 — 89,6; A320 — 98,0; A321 — 114,9; wersje neo 319-321 — 98,5, 107,3 i 125,7; A330-200 — 231,5; A330-800neo — 252,3; A330-300 — 256,4; A330-900neo — 287,7, A350-900 — 308,1; A350-100 — 355,8 i A380-800 — 432,6.

Reklama
Reklama

Brégier jest spokojny o perspektywy sprzedaży w Chinach, mimo problemów z gospodarką w tym kraju, i podkreślił, że chińskie firmy leasingowe przejęły pałeczkę od konkurentów europejskich i amerykańskich. — Chińczycy mają dużo płynnych środków i lokowali je w rynku leasingu. To oznaka wskazująca, że wizja jaką mamy — załamania giełdy i ogólnego krachu — nie ma związku z realną gospodarką — wyjaśnił i podkreślił, że średnia klasa w Chinach i w Azji nie straciła ochoty na podróże po świecie.

Nowe wersje

W IV kwartale Europejczycy planują pierwszy lot wydłużonej wersji A350-1000, który zacznie być eksploatowany w połowie 2017 r. Zastanawiają się nad jeszcze dłuższą wersją. Według szefa działu sprzedaży, Johna Leahy, decyzja o podjęciu produkcji A350-1100 musi zapaść w tym roku, samolot znalazłby się na rynku zaraz po 2020 r., kiedy ma wejść do eksploatacji B777-9 na 407 miejsc. Ten europejski samolot miąłby nowsze silniki Rolls-Royce przewidziane dla A350-1000, ale to temat dopiero do dyskusji.

Prezes Brégier potwierdził te plany, choć ostrożniej. — To prawda, zaczęliśmy badać, co moglibyśmy produkować powyżej A350-1000-, bo zapytały nas o to niektóre linie lotnicze. Naszym obowiązkiem jest zorientować się, co można zrobić, ale nie jest to priorytet na dziś.

Problemy z Zodiakiem

F.Brégier wyraził nadzieję, że producent wyposażenia kabiny (fotele do A350, toalety) Zodiac Aerospace, który nie dotrzymywał terminów dostaw w 2015 r. wypadnie znacznie lepiej w tym roku. — Byłem niezwykle cierpliwy wobec Zodiaca, bo sądziłem że zrozumieli moje przesłanie — stwierdził. Firma ta dobrze zrozumiała wyzwania i plany zwiększenia produkcji przez Airbusa, ale bardzo długo trwało wdrażanie tego wszystkiego — dodał.

Transport
Premier Donald Tusk: To już nie pilnowanie łąki. Co zrobiono w Porcie Polska?
Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Transport
Brama lotnicza do Europy Środkowej niepotrzebna. Przeszkodziło CPK?
Transport
Linia metra M2 zostanie przedłużona. Trzy nowe stacje w Ursusie
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama