PKP zainwestowały 300 mln zł w modernizację dworców w 2015 r.

Prawie 300 milionów złotych zainwestowały w 2015 roku PKP w modernizację dworców kolejowych. Jak w czwartek podała spółka, do użytku oddano w ub. roku 22 przebudowane dworce.

Publikacja: 11.02.2016 09:31

Prawie 300 milionów złotych zainwestowały w 2015 roku PKP w modernizację dworców kolejowych.

Prawie 300 milionów złotych zainwestowały w 2015 roku PKP w modernizację dworców kolejowych.

Foto: Fotorzepa, Jakub Ostałowski jo Jakub Ostałowski

Inwestycje realizowano zarówno dużych miastach, jak modernizowany przy wsparciu pieniędzmi z UE dworzec Bydgoszcz Główna lub oddany nowy dworzec Warszawa Zachodnia, jak i w mniejszych, czego przykładem jest dworzec w Sopocie, przebudowywany w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.

W ubiegłym roku zrealizowano projekt pierwszych dworców systemowych – w Mławie, Nasielsku, Ciechanowie i Strzelcach Krajeńskich. To innowacyjne przedsięwzięcie PKP pozwalające ciąć koszty i zarazem poprawiać obsługę podróżnych.

- Koszt budowy dworca systemowego jest znacznie mniejszy niż w przypadku standardowej modernizacji. Niższe są także koszty eksploatacji takiego obiektu – mówi Jarosław Kołodziejczyk, członek zarządu PKP.

W obecnym roku PKP ma realizować kolejny oszczędnościowy projekt – dworców sezonowych. Pierwsze maja być uruchomione nad morzem: w Juracie, Jastarni i Kuźnicy. Będą niewielkimi obiektami modułowymi, z poczekalnią, małym lokalem usługowym i zadaszoną wiatą. Koszt budowy razem z projektem zamknie się w kwocie 1 mln zł.

Kolej pozbywa się zarazem obiektów niepotrzebnych. 51 niepotrzebnych dworców przekazano samorządom. To m.in. dworce w Wodzisławiu Śląskim, Jordanowie, Śniadowie czy Międzyrzecu Podlaskim. Przychody ze sprzedaży nieruchomości sięgnęły w ub. roku 226 mln zł. Do największych transakcji należały: sprzedaż nieruchomości przy ul. Kiejstuta w Warszawie, przy Rondzie Mogilskim w Krakowie, czy w Katowicach przy ul. Dworcowej. Na eksploatowanych dworcach poprawiają się wyniki komercyjnego wykorzystania powierzchni dworcowych. W 2015 roku na 16 dworcach obsługujących najważniejsze węzły komunikacyjne z ruchem krajowym i międzynarodowym wynajęto 85 proc. powierzchni, z tego na 7 największych – 94 proc. Pojawiły się tam firmy globalnych sieci, jak np. McDonald's czy Starbucks, a także krajowi najemcy sieciowi, w tym Empik czy Matras.

Coraz większego znaczenia nabierają inwestycje deweloperskie kolei. Obecnie PKP razem ze swoja spółką Xcity Investment i partnerami zewnętrznymi prowadzi 7 takich inwestycji. W trakcie realizacji są m.in. kompleksy Kraków Bosacka, Warszawa Zachodnia (realizowany z HB Reavis wart jest 650 mln zł)) i Warszawa Gdańska (z Ghelamco, 2,2 mld zł), ponadto Gdynia Międzytorze i Wrocław Świebodzki. Ten ostatni projekt obejmuje zarówno nowoczesną zabudowę jak i rewitalizację obiektów zabytkowych, wraz z przywróceniem ruchu do stacji Dworzec Świebodzki. Z kolei w projekcie Kraków Bosacka założono budowę części biurowej i hotelowej, podobnie jak w inwestycji Gdynia Międzytorze, gdzie dojdzie jeszcze zabudowa mieszkaniowa.

Do tej pory PKP sfinalizowała dwa duże przedsięwzięcia: Poznań City Center oraz Galerię Katowicką – duże kompleksy handlowe przy dworcach kolejowych. W przypadku kolejnych 3 przedsięwzięć prowadzone są rokowania, a dla kolejnych 15 projektów trwa wybór inwestorów. Zakłada się, że budynki biurowe, galerie handlowe, mieszkania i hotele powstałyby w atrakcyjnych lokalizacjach należących do PKP. Pod uwagę brane są duże miasta jak Warszawa i Katowice, a także mniejsze: Elbląg, Kłodzko, Koło, Koszalin, Kutno, Łowicz, Oleśnica, Chorzów, Bielsko-Biała i Skarżysko-Kamienna.

Inwestycje realizowano zarówno dużych miastach, jak modernizowany przy wsparciu pieniędzmi z UE dworzec Bydgoszcz Główna lub oddany nowy dworzec Warszawa Zachodnia, jak i w mniejszych, czego przykładem jest dworzec w Sopocie, przebudowywany w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.

W ubiegłym roku zrealizowano projekt pierwszych dworców systemowych – w Mławie, Nasielsku, Ciechanowie i Strzelcach Krajeńskich. To innowacyjne przedsięwzięcie PKP pozwalające ciąć koszty i zarazem poprawiać obsługę podróżnych.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił