Pycha Dantona i Klaty

Jan Klata zrobił ze „Sprawy Dantona” farsę o rewolucji w stylu Alfreda Jarry’ego z songami pop. To jego najmniej przekonujący spektakl od lat

Publikacja: 01.04.2008 02:14

Pycha Dantona i Klaty

Foto: Rzeczpospolita

„Sprawa Dantona” miała być drugą teatralną odsłoną rozważań reżysera nad rewolucją – po „Szewcach u bram” pokazujących manowce IV RP w TR Warszawa.

To był błyskotliwy współczesny spektakl. Grane w kostiumach wrocławskie przedstawienie jest bardziej uniwersalne, ale nie wnosi niczego nowego. Politycy jacy są – już widzieliśmy.

Największą satysfakcję ze „Sprawy Dantona” powinna mieć Yoko Ono, ponieważ przedstawienie kończy eksperymentalna kompozycja Johna Lennona „Revolution No 9”. Słynny, ale rzadko grany muzyczny kolaż z „Białego Albumu” ilustruje aktorską etiudę, w której przywódcy rewolucji francuskiej zachowują się jak pacjenci domu wariatów z mechanicznie powtarzanymi gestami i bełkotliwymi monologami. Koszmar, absurd, chaos.

Pewnie i tak można pokazać polityków w okresie gwałtownych przemian, ale inaczej też by się dało. I właśnie dowolność skojarzeń, na których reżyser oparł interpretacje dramatu Stanisławy Przybyszewskiej, jest najbardziej drażniąca. To spektakl didżeja, który przygotował składankę najsłynniejszych piosenek o tematyce rewolucyjnej. Słuchamy kompozycji T. Rex i Tracy Chapman – jest miło, przyjemnie i przebojowo. A kiedy Danton w obliczu grożącej mu gilotyny śpiewa „Czy naprawdę chcesz mnie zranić” Culture Club, robi się nawet śmiesznie. Są też w spektaklu inne żarty: gdy ludowy trybun ma wziąć od Anglików pieniądze za sabotowanie rewolucji – przez scenę jedzie zdalnie sterowany czołg z brytyjską flagą. Robespierre rozpoczyna czystki z piłą elektryczną w rękach.

Szkoda, że nie wyrżnął w pień slumsowatych chałupek, które wypełniają scenę. Nie wiem, co mają nam sugerować. Biedę, globalną wioskę, klimat „Ubu króla”? Trudno też dociec, dlaczego aktorzy kilkakrotnie przypominali nam, że tylko przedstawiają historię o wodzach rewolucji, a nie są nimi – wypadały im wtedy z kieszeni współczesne rekwizyty.

Największym atutem przedstawienia są pojedynki słowne i monologi Marcina Czarnika (Robespierre) oraz Wiesława Cichego (Danton). Grają z dystansem, a jednocześnie z zachowaniem dyscypliny, ironicznie i serio. Ich bohaterowie to ludzie z krwi i kości, którzy poza polityką oddają się namiętnościom, romansują, mają chwile wielkości i śmieszności. Danton udowadnia, że nie ma takiego kłamstwa, którego nie potrafiłby wmówić masom. A Robespierre przekonuje się, że nad polityczną wojną nie można zapanować i każda rewolucja pożera własne dzieci. W teatrze bywa podobnie.

„Sprawa Dantona” miała być drugą teatralną odsłoną rozważań reżysera nad rewolucją – po „Szewcach u bram” pokazujących manowce IV RP w TR Warszawa.

To był błyskotliwy współczesny spektakl. Grane w kostiumach wrocławskie przedstawienie jest bardziej uniwersalne, ale nie wnosi niczego nowego. Politycy jacy są – już widzieliśmy.

Pozostało 86% artykułu
Teatr
Krzysztof Warlikowski i zespół chcą, by dyrektorem Nowego był Michał Merczyński
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Teatr
Opowieści o kobiecych dramatach na wsi. Piekło uczuć nie może trwać
Teatr
Rusza Boska Komedia w Krakowie. Andrzej Stasiuk zbiera na pomoc Ukrainie
Teatr
Wykrywacz do obrazy uczuć religijnych i „Latający Potwór Spaghetti” Pakuły
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Teatr
Latający Potwór Spaghetti objawi się w Krakowie