Cywilizacja docierająca do kresu, czyli Hamlet czytany współcześnie

Spektakl „HamletMaszyna” wg tekstu Heinera Müllera przygotowuje teatr La.Mort. Premiera w piątek.

Publikacja: 09.12.2009 11:02

Teatr La.Mort działa w Warszawie od 1999 roku obok wszelkich nurtów i mód teatralnych. I to nie tylko dlatego, że prezentuje swoje przedstawienia w Natolińskim Ośrodku Kultury. Ewelina Kauffman, reżyserka i założycielka teatru, tworzy z grupą zawodowych aktorów teatr osobny. Zainspirowana myślą Tadeusza Kantora „Do teatru nie wchodzi się bezkarnie” stara się realizować idee mądrej prowokacji i dialogu z widzem.

– Bliska jest nam przede wszystkim kantorowska idea teatru autonomicznego – mówi. – Teatru, w którym wszystkie czynniki składające się na spektakl mają równorzędne znaczenie. Czy mówimy o aktorze, słowie, geście, elemencie scenografii, rekwizycie, muzyce – wszystko funkcjonuje na jednym poziomie i służy przekazaniu idei. Tym założeniom jesteśmy cały czas wierni.

Wśród dziesięciu dotychczasowych realizacji grupy La.Mort znajdują się spektakle bezpośrednio przywołujące teatr Kantora, jak np. „Następni” z obrazem szkolnych ławek z „Umarłej klasy”. Ale też radykalny eksperyment teatralny „Wszystko zamiast” – spektakl grany tylko dla jednego widza.

La.Mort częściej niż w Warszawie można zobaczyć na festiwalach w kraju i zagranicą, m.in. w Edynburgu. To właśnie tam w 2007 r. świetnie został przyjęty spektakl „Rosencrantz i Guildenstern nie żyją”. Teraz La.Mort kolejny raz chce przyjrzeć się autorowi „Hamleta”. Tym razem poprzez uważanego za skandalistę i obrazoburcę niemieckiego pisarza Heinera Müllera. Pisał on, że na tym, iż ciągle odnajdujemy się u Szekspira, polega tragedia naszych czasów.

„HamletaMaszynę”, najbardziej znany w Polsce tekst Müllera, La.Mort chce odczytać współcześnie, między innymi poprzez... słowa Oriany Fallaci.

– Müller sam reżyserował pierwszy raz „HamletaMaszynę” w momencie upadku muru berlińskiego – mówi Kauffman. – My w trakcie pracy nad spektaklem przyglądaliśmy się rzeczywistości wokół nas. Choć nie ma w niej radykalnych zjawisk, takich jak upadek muru, mamy poczucie, że cywilizacja europejska zaczęła docierać do jakiegoś kresu, zapętlenia, o którym pisała Fallaci.

Teatr La.Mort działa w Warszawie od 1999 roku obok wszelkich nurtów i mód teatralnych. I to nie tylko dlatego, że prezentuje swoje przedstawienia w Natolińskim Ośrodku Kultury. Ewelina Kauffman, reżyserka i założycielka teatru, tworzy z grupą zawodowych aktorów teatr osobny. Zainspirowana myślą Tadeusza Kantora „Do teatru nie wchodzi się bezkarnie” stara się realizować idee mądrej prowokacji i dialogu z widzem.

– Bliska jest nam przede wszystkim kantorowska idea teatru autonomicznego – mówi. – Teatru, w którym wszystkie czynniki składające się na spektakl mają równorzędne znaczenie. Czy mówimy o aktorze, słowie, geście, elemencie scenografii, rekwizycie, muzyce – wszystko funkcjonuje na jednym poziomie i służy przekazaniu idei. Tym założeniom jesteśmy cały czas wierni.

Teatr
Kaczyński, Tusk, Hitler i Lupa, czyli „klika” na scenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Teatr
Krzysztof Warlikowski i zespół chcą, by dyrektorem Nowego był Michał Merczyński
Teatr
Opowieści o kobiecych dramatach na wsi. Piekło uczuć nie może trwać
Teatr
Rusza Boska Komedia w Krakowie. Andrzej Stasiuk zbiera na pomoc Ukrainie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Teatr
Wykrywacz do obrazy uczuć religijnych i „Latający Potwór Spaghetti” Pakuły