Znaleźć siebie w Hamlecie

Po latach nieistnienia na polskich scenach niemiecki dramatopisarz Heinrich Müller budzi coraz większe zainteresowanie współczesnych twórców teatru. Tak jest w przypadku Teatru La.Mort, którego najnowszą premierą będzie „HamletMaszyna”

Aktualizacja: 10.12.2009 17:35 Publikacja: 10.12.2009 16:27

Ofelia w stosunku do Hamleta jest silniejsza, mocno feministyczna

Ofelia w stosunku do Hamleta jest silniejsza, mocno feministyczna

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

Tekst Müllera nawiązuje do dramatu Szekspira, biorąc z niego postacie Hamleta i Ofelii. Duński książę staje się pogrążonym w stagnacji dzieckiem współczesności.

Ofelia w stosunku do Hamleta jest zdecydowanie silniejsza, mocno feministyczna, a jedną z inspiracji do jej stworzenia była postać Ulrike Meinhoff. Składający się z monologów niedługi tekst Müllera jest jednak wieloznaczny i pozwala na różnorodne odczytania przez pracujących nad nim reżyserów.

– Dla nas praca nad dramatem Müllera była naturalną kontynuacją zainteresowania Szekspirem przy poprzedniej premierze, „Roscencrantz i Guildenstern nie żyją” – mówi o pracy nad spektaklem reżyserka Ewelina Kauffman. – Tekst Müllera jest kwintesencją „Hamleta”. W paru scenach w pełni pokazuje dramat człowieka rozdartego wobec rzeczywistości.

W pracy dla Eweliny Kauffman ważna była również inspiracja tekstami Oriany Fallaci. Jej spojrzenie na cywilizację mocno przypomina chwilami poglądy Müllera. Oboje opisują świat końca, kryzysu i bezprawia, świat, w którym nie ma nadziei.

„Byłem Hamletem. Stałem na brzegu i rozmawiałem z morzem PLEPLE, z tyłu za mną ruiny Europy” – tak zaczyna swój monolog bohater Müllera.

– Jego postać jest kluczem do zmierzenia się z nami samymi, zastanowienia się, dokąd zmierza współczesna nam Europa – tłumaczy ideę spektaklu Kauffman.

[i]„HamletMaszyna”, dramat Heinera Müllera, reż. Ewelina Kauffman, wyk. Arek Detmer, Ilona Chojnowska, Paweł Ciołkosz, Klaudiusz Kaufmann, Teatr La.Mort, Natoliński Ośrodek Kultury, Warszawa, ul. Na Uboczu 3, wstęp wolny, rezerwacje: tel. 22 648 65 81, premiera: piątek (11.12), spektakle: sobota (12.12) – niedziela (13.12.), godz. 19[/i]

Tekst Müllera nawiązuje do dramatu Szekspira, biorąc z niego postacie Hamleta i Ofelii. Duński książę staje się pogrążonym w stagnacji dzieckiem współczesności.

Ofelia w stosunku do Hamleta jest zdecydowanie silniejsza, mocno feministyczna, a jedną z inspiracji do jej stworzenia była postać Ulrike Meinhoff. Składający się z monologów niedługi tekst Müllera jest jednak wieloznaczny i pozwala na różnorodne odczytania przez pracujących nad nim reżyserów.

Teatr
Kaczyński, Tusk, Hitler i Lupa, czyli „klika” na scenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Teatr
Krzysztof Warlikowski i zespół chcą, by dyrektorem Nowego był Michał Merczyński
Teatr
Opowieści o kobiecych dramatach na wsi. Piekło uczuć nie może trwać
Teatr
Rusza Boska Komedia w Krakowie. Andrzej Stasiuk zbiera na pomoc Ukrainie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Teatr
Wykrywacz do obrazy uczuć religijnych i „Latający Potwór Spaghetti” Pakuły