Niezależni w wirtualnym świecie

Kotłuje się w środowisku niezależnym. Kolejne grupy próbują dotrzeć do widza. W nadchodzącym tygodniu zobaczymy premiery dwóch z nich: Trupy Czango i Teatru Bluboks.

Publikacja: 02.06.2010 11:10

„Bóg fejs” Trupy Czango

„Bóg fejs” Trupy Czango

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

Choć nazwy nowe, założyciele obu grup od lat działają w Warszawie. Trupę Czango założyli wychowankowie Piotra Borowskiego ze Studium Teatralnego: Monika Dąbrowska i Zbigniew Kowalski.

– Spotkaliśmy się po kilku latach przerwy, kiedy myślałam o realizacji tekstów Gombrowicza – opowiada Dąbrowska. – Oglądałam solowe przedsięwzięcia Zbyszka i jego sposób myślenia wydał mi się bliski.

Tak powstało ich pierwsze przedstawienie „Z diariusza prywatnego”. Nazwę grupy też zainspirował Gombrowicz. Czango pojawia się w jego „Dziennikach”. To człowiek, który niczego nie udaje. – Trupa, bo oboje mamy zamiłowanie do teatru odrobinę tandetnego, cyrkowej trupy, która może grać wszędzie – śmieje się Dąbrowska.

W najnowszym przedstawieniu, prezentowanym w Komunie Warszawa, „Bóg fejs”, wracają do Gombrowiczowskiego tematu masek i ról życiowych. Tekst napisany przez Kowalskiego portretuje użytkowników fikcyjnego internetowego portalu społecznościowego.

W świat Internetu wkracza również Teatr Bluboks w przedstawieniu „Bez śladów/rytuał przejścia”, częściowo rozgrywanego na skypie. To nowa inicjatywa Katarzyny Wińskiej, pracującej z osobami chorymi na schizofrenię w grupie Opera Buffa. Choć w przedstawieniu pojawiają się zawodowi aktorzy, dla Wińskiej stan bohaterek jej przedstawienia jest bliski chorobie psychicznej.

– Nastolatki zostawione same sobie, jak obłąkane tracą poczucie siebie, swych uczuć, swego miejsca w świecie – mówi.

Choć nazwy nowe, założyciele obu grup od lat działają w Warszawie. Trupę Czango założyli wychowankowie Piotra Borowskiego ze Studium Teatralnego: Monika Dąbrowska i Zbigniew Kowalski.

– Spotkaliśmy się po kilku latach przerwy, kiedy myślałam o realizacji tekstów Gombrowicza – opowiada Dąbrowska. – Oglądałam solowe przedsięwzięcia Zbyszka i jego sposób myślenia wydał mi się bliski.

Teatr
Kaczyński, Tusk, Hitler i Lupa, czyli „klika” na scenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Teatr
Krzysztof Warlikowski i zespół chcą, by dyrektorem Nowego był Michał Merczyński
Teatr
Opowieści o kobiecych dramatach na wsi. Piekło uczuć nie może trwać
Teatr
Rusza Boska Komedia w Krakowie. Andrzej Stasiuk zbiera na pomoc Ukrainie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Teatr
Wykrywacz do obrazy uczuć religijnych i „Latający Potwór Spaghetti” Pakuły