Komuna//Warszawa przedstawia Paradise Now The Living Theatre

W niedzielę Komuna//Warszwa przypomni jeden z najważniejszych spektakli teatru politycznego – „Paradise Now!" The Living Theatre. Wydarzenie jest częścią Finału Re//Mixów.

Aktualizacja: 02.11.2013 15:53 Publikacja: 02.11.2013 15:48

Komuna//Warszawa przedstawia Paradise Now The Living Theatre

Foto: materiały prasowe

Sześciotygodniowy festiwal przypomina cykl Re//Mix, w którym przez cztery sezony Komuna//Warszwa przedstawiła ponad 40 artystów sztuk performatywnych.

- Chcemy przypomnieć bardzo ważny dla historii teatru spektakl, pokazany po raz pierwszy w 1968 r. w Awinionie. „Paradise Now" The Living Theatre przeszedł do legendy. W czasie występów aktorzy wciągali publiczność do dyskusji, między innymi na temat wojny w Wietnamie, potem wychodzili na ulice, dochodziło do zamieszek - mówi Grzegorz Laszuk z Komuny//Warszawa. - Gdy tworzyliśmy Komunę//Otwock (poprzedniczkę Komuny//Warszawa) wzorowaliśmy się na tym co robił The Living Theatre. Ich polityczne zaangażowanie rozbudzało naszą wyobraźnię – starali się być niezależni, żyć poza systemem. Ich historia jest pełna wzlotów i upadków – tym bardziej nas ciekawiła, chcemy na ich przykładzie opowiedzieć jakie mogą być losy łączenia sztuki i polityki.

Ostatnie wydarzenia wokół The Living Theatre dopisują smutny komentarz do tej legendy - w styczniu 2013 roku teatr został eksmitowany z jego siedziby w Nowym Jorku, a jego liderka Judith Malina wysłana do domu opieki dla starszych artystów. Odwiedziliśmy ją tam, to co zobaczyliśmy, usłyszeliśmy i zarejestrowaliśmy pokażemy też w niedzielnym spektaklu.

Cykl Re//Mixów przypomina o ważnych i znanych na świecie, a niedocenianych w Polsce performerach, artystach teatru partycypacyjnego i politycznego. Ich interdyscyplinarna sztuka czerpała z teatru, tańca, literatury i filmu.

Polscy artyści odnoszą się do twórczości mistrzów, przedstawiają ją polskiej publiczności i nawiązują do naszych realiów. W trwającym od końca października finale znalazło się pięć premier oraz kilka powstałych w poprzednich sezonach remiksów, łącznie dwanaście pokazów, prezentowanych co niedzielę, aż do 8 grudnia.

Na scenie pojawią się Iwona Pasińska, Komuna//Warszwa, Monika Strzępka & Paweł Demirski (w tej sztuce dramaturg wystąpił po raz pierwszy również w roli aktora), Weronika Szczawińska, Edyta Kozak, Magdalena Zielińska, Karol Radziszewski & Dorota Sajewska. W swoich performersach, oprócz twórczości  Living Theatre, przypomną dokonania choreografa i reformatora baletu Conrada Drzewieckiego, znanej na świecie polskiej reżyserki teatralnej Lidii Zamkow, legendy polskiego teatru Jerzego Grotowskiego oraz skandalistów Dario Fo i Jérôme Bela.

- Część z premierowych spektakli być może uda nam się powtórzyć w grudniu, ale to trudne, ponieważ kończą nam się środki, a nie łatwo jest namówić artystów, żeby specjalnie do nas przyjeżdżali i grali w bezkosztowych sztukach - mówi Grzegorz Laszuk.

- Cztery sezony, kilkadziesiąt premier zrealizowanych przez najciekawszych młodych twórców różnych gatunków sztuk performatywnych, od reżyserów teatralnych, przez tancerzy, aż po kompozytorów i muzyków - mówi o finale, Tomasz Plata, inicjator i pomysłodawca cyklu. - Projekt Re//Mix stał się doświadczeniem unikatowym. Po pierwsze, pobudził dyskusję na temat stworzenia nowego alternatywnego kanonu z historii teatru awangardowego, tańca współczesnego, sztuki performans oraz okolic. Dzisiaj wiemy, że w takim nieortodoksyjnym kanonie mogą znaleźć się obok siebie John Cage, The Wooster Group, Trisha Brown, Akademia Ruchu. Po drugie, Re//Mixy zintensyfikowały refleksję na temat dokumentowania performansu.

Częścią tej dokumentacji jest przygotowana pod redakcją Tomasza Platy i Doroty Sajewskiej książka, która będzie miała swoją premierę na zakończenie Re//Mixów.

Więcej na komuna.warszawa.pl

PROGRAM FINAŁU

26, 27 października 2013, godz. 19.30 Iwona Pasińska | Ostatnia Niedziela | Re//Mix Conrad Drzewiecki

3 listopada 2013, godz. 17.00 Komuna//Warszwa | Paradise Now? | Re//Mix Living Theatre

10 listopada 2013, godz. 19.00 Monika Strzępka & Paweł Demirski | Dario Fo przesłał instrukcje | Re//Mix Dario Fo

17 listopada 2013, godz. 19.00 Weronika Szczawińska | 2 albo 3 rzeczy, które o niej wiem | Re//Mix Lidia Zamkow

23, 24 listopada 2013, godz. 19.00 Edyta Kozak | Moje własne interview ®Fanny Panda | Re//Mix Jérôme Bel

25, 26 listopada 2013, godz. 19.00 Magdalena Zielińska | Rozbierz się, albo nie, ja to zrobię |Re//Mix Jérôme Bel – aneks

7, 8 grudnia 2013, godz. 19.00 Karol Radziszewski, Dorota Sajewska | Książę | Re//Mix Jerzy Grotowski

Komuna//Warszwa (ul. Lubelska 30/32, Warszawa)

26 października – 8 grudnia 2013

Sześciotygodniowy festiwal przypomina cykl Re//Mix, w którym przez cztery sezony Komuna//Warszwa przedstawiła ponad 40 artystów sztuk performatywnych.

- Chcemy przypomnieć bardzo ważny dla historii teatru spektakl, pokazany po raz pierwszy w 1968 r. w Awinionie. „Paradise Now" The Living Theatre przeszedł do legendy. W czasie występów aktorzy wciągali publiczność do dyskusji, między innymi na temat wojny w Wietnamie, potem wychodzili na ulice, dochodziło do zamieszek - mówi Grzegorz Laszuk z Komuny//Warszawa. - Gdy tworzyliśmy Komunę//Otwock (poprzedniczkę Komuny//Warszawa) wzorowaliśmy się na tym co robił The Living Theatre. Ich polityczne zaangażowanie rozbudzało naszą wyobraźnię – starali się być niezależni, żyć poza systemem. Ich historia jest pełna wzlotów i upadków – tym bardziej nas ciekawiła, chcemy na ich przykładzie opowiedzieć jakie mogą być losy łączenia sztuki i polityki.

Teatr
Teatr. Magnetyczna Danuta Stenka w miłosnej tragedii kaszubskiej „Wòlô Bòskô”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Teatr
Gejowska bojówka w roli głównej. Grand Prix Boska Komedia'24 dla „Fobii”
Teatr
Kaczyński, Tusk, Hitler i Lupa, czyli „klika” na scenie
Teatr
Krzysztof Warlikowski i zespół chcą, by dyrektorem Nowego był Michał Merczyński
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Teatr
Opowieści o kobiecych dramatach na wsi. Piekło uczuć nie może trwać