Miłosna bajka i trochę goryczy

Świetny spektakl, ale „Kopciuszek” stał się gorzką lekcją. Ta premiera zamyka bowiem ważne lata poznańskiego zespołu.

Aktualizacja: 17.02.2014 17:18 Publikacja: 17.02.2014 00:51

"Kopciuszek"

"Kopciuszek"

Foto: TW Poznań, Katarzyna Zalewska

Czy można opowiedzieć znaną historyjkę bez nieznośnej słodyczy, jaka ciąży na „Kopciuszku"? W Teatrze Wielkim w Poznaniu udało się to Kanadyjczykowi Paulowi Chalmerowi. Jego wersja okazała się tak interesująca, że postanowiła ją przenieść dla swojego baletu Opera Rzymska.

Paul Chalmer zaczyna „Kopciuszka" od śmierci. Mała dziewczynka stoi nad grobem matki, a w jej domu znika ze ściany ślubny portret rodziców. Zastępuje go olbrzymi obraz przedstawiający inną kobietę.

Kanadyjski choreograf dostrzegł, że w znanej muzyce Prokofiewa jest nie tylko obraz romantycznej miłości przemieszany z żartem, ale także sporo tragizmu, który z orkiestrą zaakcentował dyrygent Tadeusz Kozłowski. A choć Paul Chalmer otrzymał zadanie zrealizowania spektaklu familijnego, uznał, że dzieci trzeba traktować poważnie.

Nie ma więc w spektaklu cukierkowatej rzeczywistości. Bawią widzów próby poznania przez siostry Kopciuszka tajemnic eleganckiego tańca, ale one nie zdobędą ręki Księcia. Jedna obżera się słodyczami, druga ostro pociąga z butelki. Macocha jest zaś piękną kobietą, ale Jennifer Rivera Lara pokazuje, że to wyrafinowana, zimna egoistka.

Najważniejsze, że Paul Chalmer wszystko opowiada tańcem, posługując się językiem baletowej klasyki. Wydaje się ona mało przydatna dla nowoczesnego widowiska, Kanadyjczyk udowadnia, że jest inaczej. Pomysłów zaś ma tyle, że w spektaklu ciekawsza stała się druga część. W wielu inscenizacja bal u Księcia to tylko zestaw baletowych popisów, w Poznaniu ma on własną dramaturgię i dobre tempo.

Delikatnym, wrażliwym i pełnym wdzięku Kopciuszkiem była na premierze Japonka Shino Sakurado, która w ciągu czterech lat wyrosła na gwiazdę Teatru Wielkiego. Dobrze partnerował jej Mateusz Sierant (Książę). Cały zaś zespół pokazał duże umiejętności, mimo że choreografia Paula Chalmera stawia wysokie wymagania wykonawcom.

Premiera „Kopciuszka" cieszy, ale i smuci, bo zamyka dyrektorską kadencję Jacka Przybyłowicza. ?W ciągu pięciu sezonów stworzył on tu nową jakość w polskim balecie. W Teatrze Wielkim w Poznaniu chcą dziś pracować (za niewielkie pieniądze) tancerze z różnych krajów.

Za dwa tygodnie ten zespół nie będzie jednak miał już szefa, bo tak jak to u nas często bywa, dyrektor odchodzi, a pomysłu, kto ma być następcą, nie ma.

Teatr
Kaczyński, Tusk, Hitler i Lupa, czyli „klika” na scenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Teatr
Krzysztof Warlikowski i zespół chcą, by dyrektorem Nowego był Michał Merczyński
Teatr
Opowieści o kobiecych dramatach na wsi. Piekło uczuć nie może trwać
Teatr
Rusza Boska Komedia w Krakowie. Andrzej Stasiuk zbiera na pomoc Ukrainie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Teatr
Wykrywacz do obrazy uczuć religijnych i „Latający Potwór Spaghetti” Pakuły