Rosyjski kontrakt w Teatrze Dramatycznym

„Rosyjski kontrakt” – świetna inscenizacja opowieści Andrieja Płatonowa na scenie Teatru Dramatycznego - pisze Jan Bończa-Szabłowski.

Publikacja: 22.01.2015 18:13

„Rosyjski kontrakt” – spektakl zrealizowany z rozmachem

„Rosyjski kontrakt” – spektakl zrealizowany z rozmachem

Foto: teatralna.com

To przedstawienie jest jak szkatułka pełna niespodzianek, misternych precjozów, które ogląda się z zainteresowaniem, a czasem nawet z zachwytem. Reżyser Krzysztof Rekowski dokonał rzeczy, która wydawała się niemożliwa. Opowiadanie ateatralne przeniósł z powodzeniem na deski sceniczne, Jan Kozikowski nadał mu fascynujący kształt plastyczny, całości dopełniają smakowite cytaty muzyczne z Henry'ego Purcella.

„Rosyjski kontrakt" to inscenizacja opowiadania Andrieja Płatonowa „Epifańskie śluzy". Oparte na faktach dzieje Bertranda Perry'ego, angielskiego inżyniera, któremu car Piotr I zlecił budowę systemu śluz.

To także ciekawe zestawienie mentalności człowieka Zachodu i Rosji, która przeraża i jednocześnie fascynuje.

Spektakl jest barwną opowieścią o zderzeniu świata idealisty z twardymi realiami życia. W tej konfrontacji marzeń z brutalną rzeczywistością dostrzegamy pewne ponadczasowe prawidłowości.

Opisywana przez Płatonowa pełna niespodziewanych zwrotów akcji historia gigantycznej budowy nieliczącej się z dziesiątkami, a może setkami ofiar przypomina podobne przedsięwzięcia realizowane na rozkaz przywódców Kremla w późniejszych epokach. Analogie między postacią Piotra I (Marcin Sztabiński) a Stalinem czy Putinem nasuwają się same.

Oglądamy opowieść o Rosji, która z fascynującej kobiety potrafi się przerodzić w niebezpieczną zabójczynię.

Wysmakowany i zakomponowany w każdym szczególe spektakl Rekowskiego oparty jest także na świetnym aktorstwie. Oskar Hamerski (na stałe w Teatrze Narodowym) z wielką klasą pokazał angielskiego idealistę, który z entuzjazmem realizuje powierzone zadanie, z otwartością przygląda się światu. Z zainteresowaniem obserwujemy jego rozterki miłosne, w których ważną rolę odgrywa napotkana egzotyczna Ksena w brawurowej interpretacji Magdaleny Smalary.

Majstersztykiem jest pełna namiętności i finezji scena wspólnego pikniku. Narzeczona Mary w interpretacji Agnieszki Roszkowskiej to kobieta z marzeń sennych, wręcz nierealna. Wśród obsady warto wymienić także Krzysztofa Ogłozę oraz udany powrót na scenę Tomasza Budyty w roli Wojewody.

To przedstawienie jest jak szkatułka pełna niespodzianek, misternych precjozów, które ogląda się z zainteresowaniem, a czasem nawet z zachwytem. Reżyser Krzysztof Rekowski dokonał rzeczy, która wydawała się niemożliwa. Opowiadanie ateatralne przeniósł z powodzeniem na deski sceniczne, Jan Kozikowski nadał mu fascynujący kształt plastyczny, całości dopełniają smakowite cytaty muzyczne z Henry'ego Purcella.

„Rosyjski kontrakt" to inscenizacja opowiadania Andrieja Płatonowa „Epifańskie śluzy". Oparte na faktach dzieje Bertranda Perry'ego, angielskiego inżyniera, któremu car Piotr I zlecił budowę systemu śluz.

Teatr
Kaczyński, Tusk, Hitler i Lupa, czyli „klika” na scenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Teatr
Krzysztof Warlikowski i zespół chcą, by dyrektorem Nowego był Michał Merczyński
Teatr
Opowieści o kobiecych dramatach na wsi. Piekło uczuć nie może trwać
Teatr
Rusza Boska Komedia w Krakowie. Andrzej Stasiuk zbiera na pomoc Ukrainie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Teatr
Wykrywacz do obrazy uczuć religijnych i „Latający Potwór Spaghetti” Pakuły