Krawczyk z Powszechnego najlepszy w Łodzi

“Chciałem być”, przebojowy spektakl Teatru Powszechnego, scenariusz i reżyseria Michał Siegoczyński, głosami widzów w Plebiscycie Plastry Kultury 2021 został uznany Spektaklem Roku 2021. Otrzymał aż 39 proc. głosów.

Publikacja: 01.04.2022 10:26

Scena ze spektaklu "Chciałem być", Teatr Powszechny

Scena ze spektaklu "Chciałem być", Teatr Powszechny

Foto: Materiały prasowe

Zeszłoroczna prapremiera Teatru Powszechnego zyskała w plebiscycie większe uznanie niż spektakle innych łódzkich scen: “1968// biegnij, mała, biegnij” (Teatr Nowy im. Kazimierza Demka w Łodzi), „Panny z Wilka. Rapsod” (Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi) oraz „Pretty Woman” (Teatr Muzyczny w Łodzi).

Plastry Kultury to plebiscyt organizowany w Domu Literatury w Łodzi, jeden z najważniejszych łódzkich plebiscytów kulturalnych, w którym łodzianie od 2013 roku wybierają zwycięzców w kilku kategoriach (m.in. teatr, literatura, film).

Teatr Powszechny w Łodzi wielokrotnie odbierał Plastry Kultury w kilku kategoriach - za „Spektakl roku”, „Kultowe miejsce” czy „Wydarzenie teatralne roku”. W tej ostatniej kategorii, po corocznych zwycięstwach, Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych otrzymał Mega Plaster Kultury, czyli „specjalną nagrodę przyznawaną tym, którzy są wielcy i mają wielką nagrodę” (cytat z uzasadnienia werdyktu Kapituły).

Obecnie trwa tegoroczna odsłona Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych, której zwieńczeniem będzie światowa prapremiera “Imagine”, najnowszego spektaklu Krystiana Lupy. Odbędzie się też konferencja poświęcona wybitnemu artyści. Festiwal odbywa się pod patronatem “Rzeczpospolitej”.

“Chciałem być” to spektakl wyjątkowy, który trafił w swój czas, co nie obyło się bez dramatycznych komplikacji. Planowana na wiosnę premiera została przeniesiona na jesień z powodu śmierci głównego bohatera spektaklu – Krzysztofa Krawczyka.

Oczekiwania wobec premiery podniósł spektakularny pogrzeb artysty, który uświadomił jak często krytykowany, a i deprecjonowany, dorobek Krzysztofa Krawczyka jest ważny dla Polaków. Stanowi swoisty soundtrack życia wielu generacji, splata się ze wspomnieniami pięknych i znaczących chwil wielu pokoleń.

O powodzeniu spektaklu zdecydowała nie tylko reżyseria i scenariusz Michała Siegoczyńskiego, który na przykładzie wokalisty intrygująco zdiagnozował fenomen gwiazdy pop, nieprzewidywalności jej losu, ale też magnetyzującego charakteru sławy, która sprawia, że łatwiej wybaczamy idolowi ludzkie błędy.

Na pierwszym planie jest główna rola Mariusza Ostrowskiego. Widzowie i krytycy zobaczyli na scenie Powszechnego kreację o wielkiej sile i wiarygodności, zaś interpretacje przebojów Krawczyka i głos aktora wprowadzają w stan iluzji doskonałej: Krawczyk dzięki Mariuszowi Ostrowskiemu znowu jest przed nami, znowu dla nas śpiewa. Ożywają też postaci Ałły Pugaczowej, Krzysztofa Klenczona, Czesława Niemena.

Spektakl „Chciałem być” będzie można ponownie obejrzeć na Dużej Scenie Powszechnego w maju.

Zeszłoroczna prapremiera Teatru Powszechnego zyskała w plebiscycie większe uznanie niż spektakle innych łódzkich scen: “1968// biegnij, mała, biegnij” (Teatr Nowy im. Kazimierza Demka w Łodzi), „Panny z Wilka. Rapsod” (Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi) oraz „Pretty Woman” (Teatr Muzyczny w Łodzi).

Plastry Kultury to plebiscyt organizowany w Domu Literatury w Łodzi, jeden z najważniejszych łódzkich plebiscytów kulturalnych, w którym łodzianie od 2013 roku wybierają zwycięzców w kilku kategoriach (m.in. teatr, literatura, film).

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Teatr
Łódzki festiwal nagradza i rozpoczyna serię prestiżowych festiwali teatralnych
Teatr
Siedmioro chętnych na fotel dyrektorski po Monice Strzępce
Teatr
Premiera spektaklu "Wypiór", czyli Mickiewicz-wampir grasuje po Warszawie
Teatr
„Równi i równiejsi” wracają. „Folwark zwierzęcy” Orwella reżyseruje Jan Klata
Teatr
„Elisabeth Costello” w Nowym Teatrze. Andrzej Chyra gra diabła i małpę