Reklama
Rozwiń

Polskie upiory: reaktywacja

Sztuki Rymkiewicza sprzed lat trafniej opisują dzisiejszą Polskę niż jego obecne polityczne wiersze i eseje.

Aktualizacja: 14.05.2017 19:02 Publikacja: 14.05.2017 18:41

„Porwanie Europy” z 1971 roku dopiero teraz doczekało się scenicznej prapremiery. W Teatrze Śląskim

„Porwanie Europy” z 1971 roku dopiero teraz doczekało się scenicznej prapremiery. W Teatrze Śląskim w Katowicach sztukę wystawił Piotr Cieplak. Autor nie zgodził się na włączenie tekstu do wydanego zbioru jego dramatów.

Foto: materiały prasowe

W świadomości wielu Jarosław Marek Rymkiewicz, poeta, dramatopisarz, autor erudycyjnych esejów poświęconych romantykom – funkcjonuje również jako twórca posmoleńskiego penegiryku na cześć Jarosława Kaczyńskiego i wiersza, w którym Donald Tusk występuje z krwią na białych rękawiczkach. Namiętne polityczne debaty wywoływało „Wieszanie" (2007), gdzie odwołując się do targowicy sugerował bezpardonowe rozliczenie się z postkomunistami.

„Kinderszenen" (2008) z kolei było pochwałą hekatomby powstania warszawskiego jako mitu założycielskiego polskiej niezłomności. Lech Kaczyński stał się bohaterem „Samuela Zborowskiego" (2010). Rymkiewicz skonfrontował dwie postawy – szlachcica będącego symbolem polskiej złotej wolności oraz doprowadzającego go na szafot kanclerza Jana Zamoyskiego. W tle była sprawa katastrofy smoleńskiej. Poeta wzywał Polaków, by szli za trumną tragicznie zmarłego prezydenta.

Pozostało jeszcze 84% artykułu

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Reklama
Teatr
Jerzy Radziwiłowicz: Nie rozumiem pogardy dla inteligencji
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Teatr
Krzysztof Głuchowski: W Kielcach wygrał Jacek Jabrzyk
Teatr
Wyjątkowa premiera w Teatrze Wielkim w Poznaniu. Przy jakich przebojach umierają Romeo i Julia
Teatr
Teatr Wielki. Personalne przepychanki w Poznaniu
Teatr
„Ziemia obiecana” Kleczewskiej: globalni giganci AI zastąpili wyścig fabrykantów
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama