Publicznym scenom grozi dzika prywatyzacja

Młodzi reżyserzy i aktorzy chcą zreformować polski teatr i uchronić go przed niekontrolowaną prywatyzacją

Publikacja: 22.12.2009 00:49

Natalia Korczakowska

Natalia Korczakowska

Foto: Fotorzepa, BS Bartek Sadowski

Forum Obywatelskie Teatru Współczesnego (FOTW) założyli najważniejsi młodzi reżyserzy, m.in. Maja Kleczewska, Natalia Korczakowska, Barbara Wysocka, Remigiusz Brzyk, Michał Zadara, Paweł Pasini.

– Chociaż decydujemy o przyszłości polskiego teatru, czujemy się izolowani – powiedziała Barbara Wysocka na wczorajszym zebraniu założycielskim forum.

Do reżyserów dołączyli aktorzy. – W XVIII w. powstał Teatr Narodowy, teraz ma wiele scen, chodzi o to, żeby je uratować – dodał Piotr Głowacki. Nawiązał do bulwersującej młodych twórców planowanej zmiany ustawy o działalności kulturalnej. Dopuszcza ona wieloletnią dzierżawę samorządowych scen przez różne firmy, co może być furtką do faktycznej ich prywatyzacji.

Reżyserzy i aktorzy podkreślili, że poprzez błędne rozwiązania systemowe dorobek polskiego teatru może zostać zmarnowany. Przypominając o konstytucyjnym obowiązku sprawowania mecenatu przez państwo, stwierdzili, że sztuka nie jest na sprzedaż, a widz nie może być traktowany jak klient.

Domagają się nowej ustawy o teatrze i precyzyjnego określenia wzajemnych zobowiązań organizatora i instytucji teatralnej, które wykluczą istniejące niebezpieczeństwo manipulacji i wpływów politycznych.

Postulują wyłanianie dyrektorów w jawnym konkursie i czteroletnie kadencje z możliwością jednokrotnego powtórzenia, a także zbudowanie systemu objazdu opartego na współpracy wielu scen. Zaapelowali o stworzenie ministerialnego systemu oceny artystycznej teatrów. Kryteriami byłoby uczestnictwo w festiwalach, ilość recenzji, rejestracja w TV.

Na początku stycznia FOTW spotka się z ministrem kultury Bogdanem Zdrojewskim.

[link=http://www.facebook.com/pages/Serwis-Kulturalny-rppl/140157390741]Komentuj na Facebooku[/link]

Teatr
Teatr. Magnetyczna Danuta Stenka w miłosnej tragedii kaszubskiej „Wòlô Bòskô”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Teatr
Gejowska bojówka w roli głównej. Grand Prix Boska Komedia'24 dla „Fobii”
Teatr
Kaczyński, Tusk, Hitler i Lupa, czyli „klika” na scenie
Teatr
Krzysztof Warlikowski i zespół chcą, by dyrektorem Nowego był Michał Merczyński
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Teatr
Opowieści o kobiecych dramatach na wsi. Piekło uczuć nie może trwać