Podwójne znaczenie show

Amerykański sen, rosyjska klasyka, Bergmanowskie studium zdrady i rozgrywki małżeńskie – oto tematy, które w swych najbliższych premierach poruszą Studio Teatralne Koło, Teatr Narodowy, TR Warszawa i teatr Praga. Czeka nas też otwarcie dwóch nowych scen

Publikacja: 06.01.2010 15:00

„Trip 71” Studia Teatralnego Koło opiera się na wątkach książki „Lęk i odraza w Las Vegas...” oraz b

„Trip 71” Studia Teatralnego Koło opiera się na wątkach książki „Lęk i odraza w Las Vegas...” oraz biografii jej autora H. S. Thompsona

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

Pierwszą tegoroczną premierą na stołecznych scenach będzie „Trip 71” Studia Teatralnego Koło, wg scenariusza i w reżyserii Igora Gorzkowskiego. To efekt fascynacji reżysera sylwetką Huntera S. Thompsona, amerykańskiego dziennikarza, twórcy tzw. stylu gonzo, polegającego na angażowaniu się bezpośrednio w opisywane wydarzenia.

Najsłynniejsza książka Thompsona – „Lęk i odraza w Las Vegas...”, która była bezlitosną analizą Ameryki po hipisowskim zrywie, ukazała się na polskim rynku dopiero w zeszłym roku. Właśnie na podstawie tego tytułu oraz wątków z biografii jego autora Gorzkowski oparł „Trip 71”.

– Książka bije gęstą rzeczywistością, która aż prosi się, by wpuścić ją na scenę. Wszystko, co napisał Thompson, ma szybszy puls. Jest wariackie i niebezpieczne – mówi Gorzkowski.

[srodtytul]Och, marsz z Polonii[/srodtytul]

Wydarzeniem teatralnym stycznia będzie z pewnością otwarcie nowej sceny w dawnym kinie Ochota. Opustoszały od ośmiu lat budynek został przekazany fundacji Krystyny Jandy, która wraz z córką Marią Seweryn intensywnie pracuje nad remontem i startem Och-Teatru. Ten nastąpi 16 stycznia wraz z premierą „Wassy Żeleznowej”, w reżyserii debiutanta Waldemara Raźniaka. W roli tytułowej zobaczymy Krystynę Jandę, która sama również zaadaptowała tekst dramatu Maksyma Gorkiego na scenę.

Do repertuaru Och-Teatru przejdą spektakle grane do tej pory w teatrze Polonia: „Darkroom”, „Ucho, gardło, nóż”, „Kobiety w sytuacji krytycznej” i „Miss Hiv”. Pod koniec stycznia odbędzie się tutaj już drugi festiwal teatru Montownia „The best of”, będą też koncerty – w lutym Urszula Dudziak, Katarzyna Nosowska i Maria Peszek.

Och-Teatr nie będzie jedyną nową sceną na mapie kulturalnej Warszawy. Kolejna powstaje w Pałacu Kultury. Tutaj, na szóstym piętrze, zdecydowali się rozpocząć działalność Michał Żebrowski i Eugeniusz Korin. Plany Teatru 6. Piętro poznamy w środę na konferencji inaugurującej jego działalność. – Wcześniej nie pisnę ani słowa – uciął wczoraj rozmowę Żebrowski.

Nad spektaklem w teatrze Praga pracuje Michał Siegoczyński, jeden z najoryginalniejszych młodych reżyserów. Za podstawę posłużył mu tekst „Kto się boi Virginii Woolf?” Edwarda Albee’go, ale podobnie jak w przypadku poprzednich realizacji przepisuje go po swojemu. Premiera 21 stycznia.

– Tytuł „Showtime” przyjęty dla tego spektaklu ma dla mnie podwójne znaczenie – mówi Siegoczyński. – Show jako rodzaj popisywania się przed sobą dwóch par biorących udział w eleganckiej kolacji, która z czasem zmienia się w bezlitosną rozgrywkę. Ale też show telewizyjny człowieka postawionego wobec kamery – współczesnego konfesjonału, który uruchamia w nim zaskakujące reakcje.

[srodtytul]Pojedynek pokoleń[/srodtytul]

Pod koniec stycznia czeka nas też druga w tym sezonie premiera w TR Warszawa. Reżyseruje Artur Urbański, który po filmowej przerwie w ubiegłym roku wrócił do teatru. Z sukcesem. Po zrealizowaniu w teatrze Wytwórnia spektaklu „Ona i ona”, luźno opartego na wątkach dramatu Augusta Strindberga, ponownie sięga po materiał wybitnego szwedzkiego twórcy – czas na Ingmara Bergmana. W dramacie „Wiarołomni”, opowiadającym o uwikłanej w skomplikowany związek trójce bohaterów, zobaczymy Maję Ostaszewską, Adama Woronowicza i Redbada Klijnstrę.

Nad nowymi spektaklami pracują też Piotr Cieślak i Krystian Lupa. Cieślak w Teatrze Narodowym reżyseruje „Dozorcę” – sztukę noblisty Harolda Pintera. Pojedynek między trzema pokoleniami aktorów (Janusz Gajos, Oskar Hamerski i Karol Pocheć) będzie rozgrywany w klaustrofobicznej atmosferze uwięzienia.

Natomiast Krystian Lupa przygotowuje w Dramatycznym drugą część tryptyku „Persona”. „Ciało Simone” zainspirowane zostało życiem i przemyśleniami francuskiej filozof i chrześcijańskiej myślicielki. Obie premiery w lutym.

Pierwszą tegoroczną premierą na stołecznych scenach będzie „Trip 71” Studia Teatralnego Koło, wg scenariusza i w reżyserii Igora Gorzkowskiego. To efekt fascynacji reżysera sylwetką Huntera S. Thompsona, amerykańskiego dziennikarza, twórcy tzw. stylu gonzo, polegającego na angażowaniu się bezpośrednio w opisywane wydarzenia.

Najsłynniejsza książka Thompsona – „Lęk i odraza w Las Vegas...”, która była bezlitosną analizą Ameryki po hipisowskim zrywie, ukazała się na polskim rynku dopiero w zeszłym roku. Właśnie na podstawie tego tytułu oraz wątków z biografii jego autora Gorzkowski oparł „Trip 71”.

Pozostało 83% artykułu
Teatr
Krzysztof Warlikowski i zespół chcą, by dyrektorem Nowego był Michał Merczyński
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Teatr
Opowieści o kobiecych dramatach na wsi. Piekło uczuć nie może trwać
Teatr
Rusza Boska Komedia w Krakowie. Andrzej Stasiuk zbiera na pomoc Ukrainie
Teatr
Wykrywacz do obrazy uczuć religijnych i „Latający Potwór Spaghetti” Pakuły
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Teatr
Latający Potwór Spaghetti objawi się w Krakowie