Magia powrotów

Najlepsze tegoroczne przedstawienia utrzymane są w nostalgicznym klimacie powrotu do przeszłości, choć zakotwiczone w dzisiejszych troskach. Wyszły spod ręki mistrzów: Izabelli Cywińskiej, Krzysztofa Zaleskiego i reżysera średniego pokolenia Piotra Cieplaka. To im zawdzięczamy teatralne wydarzenia roku.

Publikacja: 26.12.2007 23:22

Magia powrotów

Foto: Rzeczpospolita

Izabella Cywińska w „Czarownicach z Salem” Arthura Millera (Teatr Powszechny w Warszawie) pokazała mechanizm manipulacji przeradzającej się w fanatyzm i nietolerancję. Zbigniew Zapasiewicz wykreował wielką rolę zapalczywego dogmatyka, sędziego Danfortha. Przedstawienie mówi o nadrzędnej potrzebie obrony prawdy, choćby miało się za to płacić najwyższą cenę.

Temat gorący, zwłaszcza w świetle nowych odkryć i przecieków z IPN. Lojalki nie podpisał nagabywany przez oficera UB pisarz, w którym można rozpoznać porte-parole Marka Nowakowskiego. Jego prozę rewelacyjnie przeniósł na scenę Krzysztof Zaleski w „Wagonie” (Teatr Współczesny w Warszawie). W pulsujących emocjami i życiową prawdą wypisach z naszych dziejów najnowszych są świetne role z genialnym epizodem Damiana Damięckiego jako Majora LWP.

Nie do zapomnienia jest Krzysztof Wakuliński w roli filozofującego profesora Szlemiela, narratora scenicznej adaptacji „Opowiadań dla dzieci” Singera (Teatr Narodowy). Piotr Cieplak wystawił je z rozmachem, pomysłowo ustawiając kilka poziomów gry dla ponad 20-osobowego zespołu. Literatura noblisty wykorzystującego tradycyjne motywy z podań żydowskich zyskała wspaniały ekwiwalent plastyczny, ruchowy, muzyczny. Na poły realny, na poły fantastyczny świat mądrych opowieści o sile miłości to majstersztyk dla widza w każdym wieku.

Teatromani mogli smakować aktorską wirtuozerię Joanny Bogackiej w „Bostońskim małżeństwie” Mameta (Scena Prezentacje w Warszawie) w reżyserii Romualda Szejda. Bogacka gra tu lesbijkę Klarę, która swoim leniwym seksapilem i zdystansowaniem uwodzi nie tylko partnerkę, ale i zahipnotyzowanych nią widzów.

Nie sposób pominąć przeniesień klasyki, które przygotowali Anna Augustynowicz („Wesele” Wyspiańskiego w szczecińskim Współczesnym), Krzysztof Jasiński („Biesy” Dostojewskiego – STU w Krakowie) oraz Maciej Sobociński („Othello” Szekspira – Bagatela w Krakowie). Ciekawy materiał sceniczny zyskał Piotr Tomaszuk, inscenizując w Supraślu „Wierszalin. Reportaż o końcu świata” Włodzimierza Pawluczuka. Jeśli natomiast ktoś szuka w teatrze dobrej rozrywki, nie powinien opuścić „Krótkiego kursu piosenki aktorskiej” Wojciecha Szelachowskiego (Baj Pomorski w Toruniu).

Oczywiście niepomiernie dłuższa jest lista przedstawień, na które nie warto tracić czasu. Tak jak i na rozpisywanie się o nich. Zastanawia, że wśród rozczarowań rej wodzą dwaj nowi dyrektorzy scen warszawskich. No comments.

—Janusz R. Kowalczyk

- „Czarownice z Salem”, reż. Izabella Cywińska, Teatr Powszechny, Warszawa.

- „Wagon”, reż. Krzysztof Zaleski, Teatr Współczesny, Warszawa

- „Opowiadania dla dzieci”, reż. Piotr Cieplak, Teatr Narodowy, Warszawa

- „Peer Gynt”, reż. Paweł Miśkiewicz, Teatr Dramatyczny, Warszawa

- „Wyścig spermy”, reż. Maciej Kowalewski, Teatr Na Woli, Warszawa

- „Szewcy u bram”, reż. Jan Klata, TR, Warszawa

Izabella Cywińska w „Czarownicach z Salem” Arthura Millera (Teatr Powszechny w Warszawie) pokazała mechanizm manipulacji przeradzającej się w fanatyzm i nietolerancję. Zbigniew Zapasiewicz wykreował wielką rolę zapalczywego dogmatyka, sędziego Danfortha. Przedstawienie mówi o nadrzędnej potrzebie obrony prawdy, choćby miało się za to płacić najwyższą cenę.

Temat gorący, zwłaszcza w świetle nowych odkryć i przecieków z IPN. Lojalki nie podpisał nagabywany przez oficera UB pisarz, w którym można rozpoznać porte-parole Marka Nowakowskiego. Jego prozę rewelacyjnie przeniósł na scenę Krzysztof Zaleski w „Wagonie” (Teatr Współczesny w Warszawie). W pulsujących emocjami i życiową prawdą wypisach z naszych dziejów najnowszych są świetne role z genialnym epizodem Damiana Damięckiego jako Majora LWP.

Teatr
Teatr. Magnetyczna Danuta Stenka w miłosnej tragedii kaszubskiej „Wòlô Bòskô”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Teatr
Gejowska bojówka w roli głównej. Grand Prix Boska Komedia'24 dla „Fobii”
Teatr
Kaczyński, Tusk, Hitler i Lupa, czyli „klika” na scenie
Teatr
Krzysztof Warlikowski i zespół chcą, by dyrektorem Nowego był Michał Merczyński
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Teatr
Opowieści o kobiecych dramatach na wsi. Piekło uczuć nie może trwać