Belgijski eksperyment i komiks z Hiszpanii

Przedstawienie „Cuttlas, anatomia rewolwerowca” wyreżyserowane przez Lluisa Graellsa oparte zostało na motywach komiksu znanego hiszpańskiego artysty Calpurnio.

Aktualizacja: 10.04.2008 16:52 Publikacja: 10.04.2008 13:52

Belgijski eksperyment i komiks z Hiszpanii

Foto: Rzeczpospolita

Red

Jego bohater – Cuttlas – zamiast na kartach kolejnego komiksu pojawia się na scenie, aby przedstawić widzom swoje życie oraz współczesny świat widziany z jego zachodocentrycznej perspektywy. Przytrafiają mu się rozliczne i fantastycznobajkowe przygody. Aby odzyskać ukochaną Mabel, pojedynkuje się z Jackiem Złoczyńcą. Prowadzi rozmowy z tajemniczym Juanem Balą oraz bierze udział w międzygalaktycznej podróży. Wszystko zaś kończy się na fantastycznej piątkowej imprezie z didżejem Jeronimo. Jednym słowem: szalone życie w hiszpańskim wydaniu.

„Cuttlas, anatomía de un pistolero” („Cuttlas, anatomia rewolwerowca”)Reżyseria: Lluís Graells, scenografia: Sergio Pons, dramaturgia: Albert Tola, treatment: Emilio del Hierro, muzyka i dźwięk: Josep Maria Baldomą, video art:

Carlos Callero/Amiconi, technika i wizualizacje: José Gabriel Fernández (Chuni), obsada: Pep Boada, Miren Larrea, Nuria Olivé, Sergio Pons, Maria Santallusia

Punktem wyjścia dla tego eksperymentalnego przedstawienia stała się dla belgijskich artystów chęć wyrażenia sprzeciwu wobec poglądów Wiliam Carlosa Williama, zawartych w dziele „Nie ma idei, poza tymi, które istnieją w rzeczach”. „Wewilllivestorm” to spektakl pozbawiony zarówno słów, jak i tradycyjnie rozumianej muzyki. Aktorzy wykorzystują przypadkowo zebrane i pozornie bezużyteczne przedmioty, które, stając się obiektem artystycznej kreacji, przekraczają przyporządkowane im znaczenia.

„Staram się zakłócać ustalone definicje – stwierdza Benjamin Verdonck. – Poprzez wybór bezwartościowych i nieużytecznych przedmiotów kwestionuję możliwość oceniania ich przez pryzmat jakości. Pojęcie jakości neutralizuje wolność. […] W tym przedstawieniu nie mówię ja. Wolę, aby przemawiały przedmioty. Jest to z mojej strony znaczący gest. Nie chcę niczego udawać. Nie chcę kreować przedstawienia, aby skonstruować jakąś fabułę, alternatywę naszego świata. Nie interesuje mnie narracja. Szukam jakiegoś rodzaju kondensacji, gmatwaniny. Szukam sytuacji, która odpowiadałaby raczej mojemu sposobowi postrzegania rzeczywistości, niż stała się tej rzeczywistości odwzorowaniem”.

„Wewilllivestorm” Benjamin Verdonck, koncepcja: Benjamin Verdonck & Valentine Kempynck, technika: Karel Clemminck, obsada: Benjamin Verdonck, Tomas Desmet, Herman Verdonck, premiera: 14.12.2005.

Jego bohater – Cuttlas – zamiast na kartach kolejnego komiksu pojawia się na scenie, aby przedstawić widzom swoje życie oraz współczesny świat widziany z jego zachodocentrycznej perspektywy. Przytrafiają mu się rozliczne i fantastycznobajkowe przygody. Aby odzyskać ukochaną Mabel, pojedynkuje się z Jackiem Złoczyńcą. Prowadzi rozmowy z tajemniczym Juanem Balą oraz bierze udział w międzygalaktycznej podróży. Wszystko zaś kończy się na fantastycznej piątkowej imprezie z didżejem Jeronimo. Jednym słowem: szalone życie w hiszpańskim wydaniu.

Teatr
Kaczyński, Tusk, Hitler i Lupa, czyli „klika” na scenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Teatr
Krzysztof Warlikowski i zespół chcą, by dyrektorem Nowego był Michał Merczyński
Teatr
Opowieści o kobiecych dramatach na wsi. Piekło uczuć nie może trwać
Teatr
Rusza Boska Komedia w Krakowie. Andrzej Stasiuk zbiera na pomoc Ukrainie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Teatr
Wykrywacz do obrazy uczuć religijnych i „Latający Potwór Spaghetti” Pakuły