"Armine, Sister" w Warszawie i Wrocławiu

Teatr ZAR wraz z muzykami z Iranu, Armenii, Anatolii oraz Stambułu zaprezentuje od 9 do 12 marca w Nowym Teatrze w Warszawie swój najnowszy spektakl.

Publikacja: 05.03.2014 13:37

Simona Sala i Aleksandra Kotecka w spektaklu Armine, Sister Teatru ZAR. Fot. Irena Lipińska

Simona Sala i Aleksandra Kotecka w spektaklu Armine, Sister Teatru ZAR. Fot. Irena Lipińska

Foto: materiały prasowe

Spektakl „Armine, Sister" jest osią projektu Teatru ZAR poświęconego historii i kulturze Ormian. Odnosi się do przeszłości narodu ormiańskiego zamieszkującego Anatolię oraz dokonanej na Ormianach na początku XX wieku planowej eksterminacji. Projekt „Armine, Sister" podejmuje kwestie „milczenia Europy", a zarazem refleksję na temat bycia świadkiem oraz dziedziczenia świadectwa.

Część projektu stanowią wyprawy badawcze Teatru ZAR. W latach 2010–2012 zespół podróżował do Stambułu i miast Anatolii, Erywania oraz Jerozolimy, spotykając liderów i członków chórów oraz muzyków. Do współrealizacji nowego spektaklu zaproszono muzyków reprezentujących różne tradycje muzyczne Azji Mniejszej, Anatolii oraz Iranu: Dengbesza Kazo (kurdyjskiego śpiewaka urodzonego w Wan), Murata ?çlinalçę (mistrza śpiewu w kościele pod wezwaniem św. Grzegorza Oświeciciela w Stambule), Mahsę i Marjan Vahdat (śpiewaczki z Teheranu) oraz Vahana Kerovpyana (kompozytora i perkusistę urodzonego w ormiańskiej rodzinie w Paryżu). Członkowie grupy korzystają również ze wsparcia Virginii Pattie Kerovpyan (śpiewaczki). Najważniejszym współpracownikiem w pracy nad „Armine, Sister" jest Aram Kerovpyan – pochodzący ze Stambułu mistrz śpiewu w katedrze ormiańskiej w Paryżu.

Oś pracy muzycznej „Armine, Sister" tworzy ormiańska muzyka liturgiczna – od śpiewu monodycznego z kościoła Świętej Trójcy w Stambule poprzez kompozycje Makara Ekmaliana i kolekcje Komitasa – uzupełniona o tradycje Azji Mniejszej, w tym perskie i kurdyjskie. Po pierwszym cyklu wypraw w roku 2010, członkowie Teatru ZAR powołali we Wrocławiu studio śpiewu monodycznego, którego prace trwają przez cały projekt. Dzięki pracy artystycznej i badaniom, które obejmują wyprawy, studia nad ormiańską historią i tradycją muzyczną powstał spektakl, który przyczyni się do zaistnienia na scenie teatralnej, po raz pierwszy w historii, ormiańskiego śpiewu modalnego.

Jak twierdzi Jarosław Fret, lider Teatru ZAR: „W pierwotnym zamierzeniu spektakl miał być seansem, w którym to nie my wołamy tych, którzy odeszli, lecz duchy zmarłych wołają o unaocznienie, uczynienie widocznym, odczytanie śladu. (...) Mając na uwadze perspektywę, jaką nakreślił dla poezji, sztuki, a nawet edukacji po Auschwitz Theodor W. Adorno, chcielibyśmy zadać pytanie: Czy XXI wiek ma szansę nie stać się wiekiem ignorancji?". Poprzez nowe przedstawienie zespół próbuje zapytać o Europę, działając w przekonaniu, iż Europa jest pytaniem – o historię, tożsamość, godność. Jedną z podstawowych idei „Armine, Sister" jest podjęcie kwestii tabuizacji i zakłamania historii skonfrontowanej z powinnością dania świadectwa.

Przestrzeń sceniczną tworzy szesnaście ponadczterometrowych kolumn, które przywołują wnętrze opuszczonego kościoła. Zmiany architektury sceny stanowią jedną z podstawowych linii narracji wizualnej spektaklu, kolejną tworzą działania aktorskie. Intensywna partytura ruchowa dopełnia muzyczną strukturę przedstawienia.

Pokazy w Warszawie odbędą się: 9, 10, 11 oraz 12 marca{niedziela–środa} niedz. 19:00, pon.–śr. 20:00 w Nowym Teatrze, Hala warsztatowa, ul. Madalińskiego 10/16. Bilety: 30 zł Rezerwacja i sprzedaż: bow@nowyteatr.org;

tel. 22 379 33 33

Pokazy we Wrocławiu odbędą się: 26, 28–31 marca 2014 {środa, piątek–poniedziałek} 19:00 2–4 kwietnia 2014 {środa–piątek} 19:00 w Studiu Na Grobli. Bilety: 20 zł

Rezerwacja i sprzedaż: sekretariat@grotowski-institute.art.pl;

tel. 71 34 45 320

Aktorzy/muzycy: Ditte Berkeley, Przemysław Błaszczak, Alessandro Curti, Jarosław Fret, Murat ?çlinalça, Dengbesz Kazo, Aram Kerovpyan, Vahan Kerovpyan, Kamila Klamut, Aleksandra Kotecka, Simona Sala, Orest Sharak, Mahsa Vahdat, Marjan Vahdat, Tomasz Wierzbowski

Prowadzenie studia śpiewu modalnego: Aram Kerovpyan

Współpraca wokalna: Virginia Pattie Kerovpyan

Scenografię wykonał zespół kierowany przez Piotra Jacyka: Maciej Mądry, Krzysztof Nawój, Paweł Nowak, Bartosz Radziszewski, Andrzej Walada

Realizacja świateł: Bartosz Radziszewski

Koordynacja projektu: Magdalena Mądra

Dramaturgia muzyczna, architektura spektaklu, reżyseria: Jarosław Fret

WYDARZENIA TOWARZYSZĄCE WARSZAWSKIM POKAZOM

6 marca 2014

{czwartek} 19:00 Historia ludobójstwa. Pamięć, ciągłość, sprzeciw Spotkanie z Arą Sarafianem (Wielka Brytania), dyrektorem Instytutu Komitasa w Londynie Kluboksięgarnia „Wrzenie świata", ul. Gałczyńskiego 7 Wstęp wolny

7 marca 2014

{piątek} 19:00 Tatuaże babci Pokaz filmu dokumentalnego w reżyserii Suzanne Khardalian i spotkanie z reżyserką Faktyczny Dom Kultury Instytutu Reportażu, ul. Gałczyńskiego 12 Wstęp wolny

10 marca 2014

{poniedziałek} 18:00 Liturgia prochu. O upamiętnianiu poprzez teatr Panel z udziałem Tomasza Kubikowskiego, Tadeusza Kornasia i Jarosława Freta połączony z pokazem filmu Szczekająca wyspa w reżyserii Serge'a Avédikiana Nowy Teatr, ul. Madalińskiego 10/16 Wstęp wolny

9–12 marca 2014 {niedziela–środa} Obrazy z Anatolii Wystawa zdjęć Magdaleny Mądrej Nowy Teatr, ul. Madalińskiego 10/16 Wstęp wolny

www.teatrzar.art.pl

 

Spektakl „Armine, Sister" jest osią projektu Teatru ZAR poświęconego historii i kulturze Ormian. Odnosi się do przeszłości narodu ormiańskiego zamieszkującego Anatolię oraz dokonanej na Ormianach na początku XX wieku planowej eksterminacji. Projekt „Armine, Sister" podejmuje kwestie „milczenia Europy", a zarazem refleksję na temat bycia świadkiem oraz dziedziczenia świadectwa.

Część projektu stanowią wyprawy badawcze Teatru ZAR. W latach 2010–2012 zespół podróżował do Stambułu i miast Anatolii, Erywania oraz Jerozolimy, spotykając liderów i członków chórów oraz muzyków. Do współrealizacji nowego spektaklu zaproszono muzyków reprezentujących różne tradycje muzyczne Azji Mniejszej, Anatolii oraz Iranu: Dengbesza Kazo (kurdyjskiego śpiewaka urodzonego w Wan), Murata ?çlinalçę (mistrza śpiewu w kościele pod wezwaniem św. Grzegorza Oświeciciela w Stambule), Mahsę i Marjan Vahdat (śpiewaczki z Teheranu) oraz Vahana Kerovpyana (kompozytora i perkusistę urodzonego w ormiańskiej rodzinie w Paryżu). Członkowie grupy korzystają również ze wsparcia Virginii Pattie Kerovpyan (śpiewaczki). Najważniejszym współpracownikiem w pracy nad „Armine, Sister" jest Aram Kerovpyan – pochodzący ze Stambułu mistrz śpiewu w katedrze ormiańskiej w Paryżu.

Teatr
Krzysztof Warlikowski i zespół chcą, by dyrektorem Nowego był Michał Merczyński
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Teatr
Opowieści o kobiecych dramatach na wsi. Piekło uczuć nie może trwać
Teatr
Rusza Boska Komedia w Krakowie. Andrzej Stasiuk zbiera na pomoc Ukrainie
Teatr
Wykrywacz do obrazy uczuć religijnych i „Latający Potwór Spaghetti” Pakuły
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Teatr
Latający Potwór Spaghetti objawi się w Krakowie