LE SACRE - światowa prapremiera Teatru Dada

W najbliższy piątek, 17 grudnia o godzinie 19.00 na Dużej Scenie Teatru Wybrzeże w Gdańsku odbędzie się światowa prapremiera spektaklu LE SACRE Teatru Dada von Bzdülöw

Publikacja: 14.12.2010 08:15

LE SACRE

LE SACRE

Foto: materiały prasowe

W 1993 roku, badacz i profesor na Bard Collage w Massachusett, Jeff Perec, w trakcie tworzenia katalogu dokumentów, przekazanych uczelni pośmiertnie przez potomków Mikołaja Roericha, natrafił na fragmenty korespondencji pomiędzy Roerichem i Strawińskim, twórcami "Święta wiosny", mitycznego już baletu, który na początku XX w. wywrócił do góry nogami myślenie o współczesnym widowisku muzyczno-ruchowym. Librecista i kompozytor wspominali w owej korespondencji o pierwotnej wersji LE SACRE, o jej radykalnych założeniach i wymowie, oraz istotnej filozoficznie i muzycznie różnicy w porównaniu z tą wersją, która miała premierę w Paryżu w 1913 roku. W listach Roericha i Strawińskiego odnaleźć można było dotkliwą krytykę poczynań Diagilewa, który nie zaakceptował wspominanej wersji LE SACRE, gdyż inaczej wyobrażał sobie skalę skandalu, który chciał wywołać.

www.teatrwybrzeze.pl

Profesor Jeff Perec poświęcił kilka kolejnych lat na poszukiwania odrzuconej wersji libretta i zapisu nutowego LE SACRE. Ostatecznie, mimo przeciwności losu i utrudniających mu te poszukiwania wręcz kryminalnych działaniach spadkobierców i dysponentów praw autorskich do twórczości Strawińskiego, odnalazł obszerne fragmenty zapomnianej wersji zapisu LE SACRE (w notacji cheironomicznej) w Sankt Petersburgu, w mieszkaniu należącym niegdyś do rodziny Roerichów. Odkrycie zostało natychmiast zdezawuowane przez gremia uniwersyteckie, wytwórnie muzyczne oraz kuratorów życia artystycznego i uznane za apokryficzny plagiat.

Jeff Perec poszukując twórców, którzy uznaliby rangę jego odkrycia i odważyli się na prapremierowe wykonanie oryginalnej wersji LE SACRE, wysłał do kilkuset zespołów muzyczno-ruchowych propozycję udostępnienia pierwotnej partytury i libretta barbarzyńskiego baletu. Propozycja dotarła do Teatru Dada von Bzdülöw. Teatr Dada przystał na tę propozycję i zaprosił do współpracy Mikołaja Trzaskę, mistrza nowych i starych brzmień.

LE SACRE (światowa prapremiera) jest 40 tytułem Teatru Dada realizowanym specjalnie na osiemnastolecie działalności. Teatr Dada von Bzdülöw realizacją LE SACRE wchodzi w swoją pełnoletność.

 

 

LE SACRE

Reżyseria: Leszek Bzdyl i Katarzyna Chmielewska

Muzyka: Mikołaj Trzaska (Igor Strawiński)

Libretto: Leszek Bzdyl (Mikołaj Roerich)

Choreografia i wykonanie: Izabela Chlewińska, Katarzyna Chmielewska, Tatiana Kamieniecka, Dominika Knapik, Anna Steller, Leszek Bzdyl, Radek Hewelt, Dawid Lorenc

Kostiumy: Sławek Blaszewski

Reżyseria świateł: Michał Kołodziej

Produkcja: Stowarzyszenie Teatr Dada von Bzdülöw, Teatr Wybrzeże/Gdańsk, Fundacja Nuova (Festiwal Wiosny)/Poznań

Koprodukcja: Art Stations Fundation/Poznań, Dom Pracy Twórczej w Burdągu

Przy wsparciu Urzędu Miasta Gdańska

Bilety w cenie: 40 zł normalny, 30 zł ulgowy

Światowa prapremiera: piątek, 17 grudnia, godzina 19.00, Duża Scena Kolejny spektakl: sobota, 18 grudnia, godzina 19.00, Duża Scena

 

W 1993 roku, badacz i profesor na Bard Collage w Massachusett, Jeff Perec, w trakcie tworzenia katalogu dokumentów, przekazanych uczelni pośmiertnie przez potomków Mikołaja Roericha, natrafił na fragmenty korespondencji pomiędzy Roerichem i Strawińskim, twórcami "Święta wiosny", mitycznego już baletu, który na początku XX w. wywrócił do góry nogami myślenie o współczesnym widowisku muzyczno-ruchowym. Librecista i kompozytor wspominali w owej korespondencji o pierwotnej wersji LE SACRE, o jej radykalnych założeniach i wymowie, oraz istotnej filozoficznie i muzycznie różnicy w porównaniu z tą wersją, która miała premierę w Paryżu w 1913 roku. W listach Roericha i Strawińskiego odnaleźć można było dotkliwą krytykę poczynań Diagilewa, który nie zaakceptował wspominanej wersji LE SACRE, gdyż inaczej wyobrażał sobie skalę skandalu, który chciał wywołać.

Taniec
Trzy nosy Pinokia. Premiera Polskiego Baletu Narodowego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Taniec
Josephine Baker: "zdegenerowana" artystka w spódniczce z bananów
Taniec
Agata Siniarska zatańczy na festiwalu w Berlinie
Taniec
Taneczne święto Indii
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Taniec
Primabalerina z Teatru Bolszoj opuściła kraj. "Wstydzę się Rosji"