Wartość przygotowywanych projektów wielokrotnie przekracza kwoty, jakie są możliwe do uzyskania z budżetu unijnego. O ile konkursy na pozyskanie dotacji z regionalnej puli środków dopiero się rozpoczynają, już dzisiaj wiadomo, na co region może liczyć w ramach programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko”. Prowadzona przez ostatnie miesiące weryfikacja list nie wzbudza entuzjazmu wśród projektodawców. Nie zmienia to jednak faktu, że wiele ważnych nie tylko dla regionu inwestycji ma w końcu szansę na realizację. Wielką szansą dla regionu jest już sama możliwość wpompowania w infrastrukturę dodatkowych kilku miliardów złotych.
Województwo pomorskie jest także jednym z beneficjentów wartego prawie 540 mln zł programu zabezpieczenia przeciwpowodziowego Żuław. Na pilotowany przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku projekt modernizacji wałów przeciwpowodziowych, kanałów i jazów oraz wrót sztormowych na terenie obejmującym m.in. Gdańsk i powiat gdański zapewniono dofinansowanie w wysokości prawie 270 mln zł.
Znalazły się także pieniądze na realizację projektów z zakresu ochrony środowiska, w tym projekt związany z rozbudową Zakładu Utylizacji Odpadów w Gdańsku-Szadółkach oraz budowa Zakładu Utylizacji Odpadów Komunalnych Stary Las (koszt prawie 77 mln zł, z czego ponad 43 mln zł wydatków pokrytych z unijnych dotacji). Jest także szansa, że dzięki unijnym dotacjom powstanie pierwsza nowoczesna spalarnia odpadów komunalnych, która będzie obsługiwała całą metropolię gdańską.
Sporo środków udało się już pozyskać na ważne projekty służące rozwojowi żeglugi i transportu morskiego. Na podstawowej liście projektów, dla których zapewnione jest już finansowanie ze środków unijnych, znalazł się m.in. projekt budowy nowego terminalu promowego wraz z układem drogowo-kolejowym oraz budową i przebudową elementów nabrzeży portowych w porcie gdyńskim. Ważny dla rozwoju bałtyckich połączeń promowych Gdyni projekt pochłonie w latach 2008 – 2011 ponad 314 mln zł, z czego ponad 239 ma pochodzić z dotacji unijnych. Także w porcie w Gdyni dzięki unijnym dotacjom zmodernizowany zostanie kanał portowy. Dzięki tej inwestycji, której wartość oszacowano na prawie 94 mln zł, poprawi się bezpieczeństwo żeglugi oraz wielkość statków, które będą mogły manewrować wewnątrz portu. Port w Gdyni zyska także pieniądze na rozbudowę infrastruktury portowej do obsługi statków ro-ro z dostępem drogowym i kolejowym. Projekt zostanie sfinansowany kosztem ponad 76 mln zł, a unijna dotacja pokryje ponad 53 mln zł wydatków.
Z unijnych dotacji skorzysta także port w Gdańsku. Na liście projektów przeznaczonych do dofinansowania z PO IiŚ znalazły się projekt modernizacji długiego na 15 km odcinka linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do Portu Północnego połączonego z budową nowego mostu nad Martwą Wisłą. Zmodernizowana linia kolejowa ułatwić ma m.in. transport ładunków z nowo wybudowanego w tym rejonie terminalu kontenerowego. Koszt inwestycji, które pilotują wspólnie zarząd portu i kolejowa spółka PKP PLK, wyniesie ponad 287 mln zł, z czego dotacja unijna pokryje 190,6 mln zł.