Reklama

Walka o login na „opiekuna klienta”. Starsi bardziej uważają

Co czwarty Polak w ostatnich miesiącach miał telefon z prośbą o podanie swojego numeru PESEL, serii dowodu osobistego lub danych do logowania w bankowości elektronicznej. Wielu wciąż się nabiera.

Publikacja: 14.07.2021 21:00

Walka o login na „opiekuna klienta”. Starsi bardziej uważają

Foto: PAP/Wojciech Pacewicz

Świadomość, że wyłudzone cudze dane osobowe oszuści wykorzystują do przestępczych celów wciąż jest niedostateczna. Blisko co piąta osoba przyznaje, że mogła im podać takie informacje – wskazuje sondaż serwisu ChronPESEL.pl i Krajowego Rejestru Długów, który poznała „Rzeczpospolita".

Ponad połowa badanych twierdzi, że ich rozmówcy podawali się za pracownika banku, a co piąty telefon był z firmy gazowniczej, energetycznej lub od dostawcy internetu. O numer PESEL, dane z dowodu lub login do konta pytali też przedstawiciele firm, ogłaszając rzekomą wygraną w konkursach.

Skutki podawania nieznanym osobom swoich danych mogą być opłakane. Naciągacz może podrobić cudzy dowód osobisty lub zamówić tzw. dowód kolekcjonerski.

– Korzystając z cudzej tożsamości, przestępcy mogą np. wziąć pożyczkę, podpisać umowę leasingową lub zrobić drogie zakupy na raty, których nie zamierzają potem spłacać. Poszkodowany dowie się o tym po czasie z wezwania do zapłaty lub kiedy komornik zajmie jego konto – ostrzega Bartłomiej Drozd, ekspert serwisu ChronPESEL.pl. – Oszuści są w stanie zaciągnąć nawet kilka zobowiązań na jedną ofiarę.

Co zaskakujące, co piąta osoba przyznała, że mogła przekazać naciągaczom swoje dane do logowania, a 11 proc. ma pewność, że to zrobiła. Nieostrożni są głównie 18–24-latkowie. Starsi bardziej uważają – wskazuje sondaż.

Reklama
Reklama

Telefonujący stosują socjotechnikę. Poddają się za „konsultanta" lub „opiekuna klienta" i twierdzą, że ktoś próbował wziąć kredyt na dane klienta lub chcą zweryfikować podejrzane transakcje. Wywołują poczucie zagrożenia i oferują „pomoc".

– Warto zachować zimną krew. Pracownicy banku nie pytają o numery dokumentów ani o dane do logowania. Dlatego najlepiej zadzwonić do swojego banku, a sprawę zgłosić na policję, bo może to świadczyć o tym, że ktoś wyłudził nasze dane. Warto sprawdzić również w biurze informacji gospodarczej, czy ktoś nie próbował już wykorzystać naszego numeru PESEL – wskazuje Drozd.

Oszuści mają czasem ułatwione zdanie, bo aż co trzecia osoba przyznaje, że używa tego samego hasła do logowania w kilku serwisach (wśród młodych – połowa). Jeśli naciągacz raz je zdobędzie, to może legalnie zalogować się na kilku kontach.

– W takim wypadku nie uratuje nas nawet odpowiednio trudne i skomplikowane hasło. W każdym serwisie powinniśmy się logować w inny sposób, by zwiększyć swoje bezpieczeństwo – zaznacza Drozd, i radzi, żeby korzystać także z logowania dwuskładnikowego.

Z sondażu wynika, że ponad 35 proc. osób uważa, że przy logowaniu się do bankowości elektronicznej oprócz wpisywania hasła najbezpieczniej będzie potwierdzić to za pomocą kodu SMS. Dla 25 proc. taką gwarancją jest weryfikacja linii papilarnych, a dla prawie 10 proc. weryfikacja twarzy. Świadczy to także o tym, że podstawowym narzędziem do korzystania z bankowości elektronicznej jest telefon komórkowy.

Badanie przeprowadzone przez IMAS International w I połowie br. metodą CAWI na reprezentatywnej grupie 1007 osób.

Policja
Nietykalna sierżant „Doris”. Drugie życie tajnej policjantki
Społeczeństwo
Sondaż. Czy Niemcy rozliczyły się za zbrodnie wojenne? Polacy wyjątkowo zgodni
Społeczeństwo
Sondaż: Polskie wojska jako gwarancja bezpieczeństwa dla Ukrainy? Znamy zdanie Polaków
Społeczeństwo
Nagroda Giedroycia dla poety-żołnierza Serhija Żadana i prof. Krzysztofa Pomiana
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Społeczeństwo
Laudacja na cześć Serhija Żadana, laureata Nagrody „Rzeczpospolitej” im. Jerzego Giedroycia
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama