Za tą zaskakującą decyzją nie stoją bynajmniej względy moralne czy religijne, lecz... czysta ekonomia. Świerszczyki po prostu kiepsko się sprzedawały. – Miejsce, które zajmowały na półkach, było niewspółmiernie duże do zysków, jakie przynosiła ich sprzedaż – tłumaczy w rozmowie z „Rzeczpospolitą” Monika Marianowicz, rzecznik prasowy sieci Empik. I precyzuje: – Zysk z pism tylko dla dorosłych stanowił zaledwie 1 proc. zysków z prasy.
Dlatego od marca ubiegłego roku nowo otwierane salony w ogóle nie mają w ofercie magazynów erotycznych. – Nie pojawił się ani jeden głos krytyki czy skargi ze strony klientów, a zyski wzrosły – podsumowuje Marianowicz.
Względy ekonomiczne nie wszystkich jednak przekonują.
– Argument, że o wycofaniu pism zadecydowały względy ekonomiczne, przekonuje mnie tak samo, jak argument, że względy ekonomiczne zadecydowały o odejściu Tomasza Lisa z Polsatu – mówi Marcin Meller, redaktor naczelny miesięcznika „Playboy”. – Odrzucając względy polityczne, myślę, że głównym powodem były kwestie wizerunkowe. Obecność tego rodzaju pism na półkach mogła być źle odbierana przez niektórych klientów, szczególnie tych, którzy przychodzą z dziećmi.
Jednak kierowany przez niego „Playboy”, tak jak kilka innych podobnych magazynów, nie zniknie z Empików, bo... nie należy do kategorii pism erotycznych. – Dla mnie „Playboy” nie jest ani pismem pornograficznym, ani erotycznym – zgadza się Marcin Meller.