Pierwszy hercules naszej armii

Na lotnisku w Powidzu niebawem wyląduje amerykański hercules. Siły Powietrzne chcą też kupić latające cysterny i samoloty szkolno-bojowe

Publikacja: 25.08.2008 03:03

Pierwszy hercules naszej armii

Foto: Rzeczpospolita

„Rz” dowiedziała się, jaki sprzęt lotnictwo wojskowe planuje pozyskać w najbliższym czasie.

Już w październiku przyleci do Polski pierwszy amerykański samolot transportowy C-130 Hercules. W sumie ma ich być pięć. Ostatnia z tych maszyn wyląduje na wojskowym lotnisku w Powidzu w 2012 r. Obecnie w Stanach Zjednoczonych szkolonych jest 50 polskich pilotów i techników, którzy będą obsługiwać te samoloty.

Używane, prawie 40-letnie herculesy dostaniemy w ramach amerykańskiej pomocy dla sojuszników. Dostawę wynegocjował jeszcze rząd SLD. Samoloty będą służyć przede wszystkim do przewozu żołnierzy i sprzętu na przykład w obszary misji wojskowych.

Obecnie Siły Powietrzne wykorzystują w tym celu hiszpańskie samoloty CASA C-295M, które podczas lotów w odległe rejony, np. do Afganistanu, muszą uzupełniać paliwo. Nie nadają się też do przewożenia ciężkiego sprzętu. – Herculesy mają o wiele większą ładowność i zasięg od CASY. Dzięki temu skuteczniej będziemy realizować zadania na misjach – podkreśla płk Wiesław Grzegorzewski, rzecznik Sił Powietrznych.

W Powidzu w 14. Eskadrze Lotnictwa Transportowego mają też stacjonować samoloty M-28 Bryza. Te lekkie dwusilnikowe maszyny transportowe wojsko chce zamówić w Polskich Zakładach Lotniczych w Mielcu za ok. 600 mln zł. Będą używane do szkolenia pilotów oraz przerzutu żołnierzy i sprzętu wojskowego.

W tej samej eskadrze mają się również znaleźć tzw. latające cysterny. Jak się dowiedzieliśmy, w 2009 r. powinien ruszyć przetarg na dwa samoloty klasy MRTT, czyli transportowo-tankujące. – Posiadanie takiego sprzętu pozwoli na tankowanie w powietrzu naszych F-16 – tłumaczy płk Grzegorzewski.

W przyszłym roku ma też ruszyć przetarg na nowy samolot szkolny lub szkolno-bojowy dla Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie. Na razie trwają prace nad przygotowaniem dokumentacji technicznej tego przedsięwzięcia. Jak szacują lotnicy, takich samolotów Dęblin potrzebuje co najmniej 12. Nowe maszyny mają zastąpić wysłużone TS-11 Iskra. Rozważa się też modernizację iskier z użyciem nowoczesnej awioniki i nowych foteli katapultowych, co może według znawców lotnictwa być rozwiązaniem najbardziej ekonomicznym.

Zdaniem ekspertów samolot szkolny jest bardzo potrzebny, bo proces szkolenia pilotów w Polsce kuleje. – Lotnictwo musi się otworzyć na środowiska cywilne. Ten ruch może pomóc w tworzeniu najbardziej efektywnego systemu szkolenia lotników wszystkich specjalności – ocenia Tomasz Hypki, ekspert lotniczy, wydawca miesięcznika „Skrzydlata Polska”.

Wojsko zamierza zmodernizować też samoloty Mig-29, tak by mogły być wykorzystywane przez najbliższych 20 lat. Za kilka lat zostaną zaś wycofane z użycia Su-22. Jeszcze nie wiadomo, jaki model samolotu je zastąpi.

Na polecenie Kancelarii Premiera i MON lotnicy przygotowali analizę, jakimi samolotami powinien dysponować 36. Specjalny Pułk Lotnictwa Transportowego. Chodzi o maszyny do przewozu najważniejszych osób w państwie.

„Rz” jako pierwsza kilka tygodni temu opisała ten dokument. Lotnicy piszą, że aby pułk mógł efektywnie wykonywać zadania, Polska powinna kupić sześć nowych samolotów do przewozu VIP. Lotnicy zwracają uwagę, że ostateczna decyzja zostanie podjęta na szczeblu rządowym.

Nie jest przesądzone, że na wszystkie te zakupy znajdą się pieniądze w budżecie. – Wojska lotnicze są tradycyjnie najbardziej wyrafinowanym technicznie rodzajem wojsk. Ich potrzeby finansowe są zatem największe w przeliczeniu na jednego żołnierza. Chodzi jednak o to, by ten rozwój był możliwie równomierny. Aby nie było tak, że przez jeden program, na przykład eksploatacji samolotu F-16, tracą inne projekty – dodaje Hypki.

Służby
Kto nagrywał białoruskich kibiców na meczu w Warszawie? Czy sprawą zajmą się służby?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Służby
Strefa buforowa na granicy z Białorusią zostanie na dłużej
Służby
Piotr Pogonowski zatrzymany. Został doprowadzony do Sejmu na przesłuchanie
Służby
„O Pegasusie dowiedziałem się z mediów”. Były szef ABW Piotr Pogonowski zeznawał po doprowadzeniu przed komisję śledczą
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Służby
Piotr Pogonowski: Jako były szef ABW chciałbym sprostować kłamstwa o Pegasusie