Zamówienia publiczne: Armia staje do przetargu

Rząd powraca do prac nad wdrożeniem do polskiego prawa zamówień publicznych postanowień tzw. dyrektywy obronnej

Publikacja: 13.02.2012 07:10

Prawo zamówień publicznych będzie stosowane także w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa

Prawo zamówień publicznych będzie stosowane także w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa

Foto: Fotorzepa, Michał Walczak Michał Walczak

Nowelizacją prawa zamówień publicznych (pzp) w czwartek zajmował się Komitet ds. Europejskich. Ma przede wszystkim wprowadzić do polskiego porządku prawnego przepisy unijne zawarte w tzw. unijnej dyrektywie obronnej. W ustawie pojawi się nowy rozdział 4a – „Zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa".

Równe podejście

– To najważniejsza zmiana. Do tej pory wojsko stosowało bowiem pzp tylko do artykułów niezwiązanych wprost z obronnością, takich jak artykuły żywnościowe – mówi Janusz Niedziela, radca prawny zajmujący się zamówieniami publicznymi.

Dyrektywa nakazuje jednakowe podejście do wszystkich przedsiębiorców z UE. Tego obawiają się m.in. polskie firmy zbrojeniowe.

– Z nowych przepisów skorzystają nieliczne prywatne przedsiębiorstwa produkcyjne oraz spółki, które są przedstawicielami podmiotów zagranicznych – przekonuje w opinii do projektu Stanisław Głowacki, przewodniczący Sekcji Krajowej Przemysłu Zbrojeniowego NSZZ „Solidarność". Uważa on, że jeśli nie zostaną wprowadzone dodatkowe przepisy wspierające polski przemysł obronny, należy się liczyć z jego degradacją.

Projekt pozwala odejść od stosowania przepisów ze względu na podstawowy interes bezpieczeństwa państwa (art. 4 ust. 5 pkt 5). Sposób dokonywania oceny, dla jakich zamówień nie trzeba będzie organizować przetargów, mają określić przepisy wykonawcze.

Zmian jest więcej

Nowelizacja wprowadza przepisy wykraczające poza implementację dyrektywy obronnej.

Zmieniają m.in. przesłankę wykluczenia wykonawcy z postępowania w związku z wyrządzeniem w przeszłości szkody. Obecnie wykluczeni są ci, którzy nie wykonali zamówienia lub wykonali je nienależycie albo zostali zobowiązani do zapłaty kary umownej, jeśli szkoda została stwierdzona orzeczeniem sądu, które uprawomocniło się w ciągu trzech lat przed wszczęciem postępowania – art. 24 ust. 1 pkt 1 pzp. Projekt wskazuje, że szkoda ta lub obowiązek zapłaty kary umownej mają być nie niższe niż 5 proc. wartości realizowanego zamówienia.

– Dzięki temu drobne spory nie będą oznaczały wykluczenia – mówi Grzegorz Lang, ekspert PKPP Lewiatan. – Ale nadal będą mogły do tego prowadzić kary umowne, zazwyczaj zapisywane przez samego zamawiającego we wzorze umowy. Są często wysokie – np. 1 proc. za dzień opóźnienia. Łatwo w takim wypadku przekroczyć 5-proc. próg – uważa ekspert.

Projekt wprowadza także art. 31a, który umożliwia zamawiającemu, jeszcze przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia, przeprowadzenie tzw. dialogu technicznego. Może w ten sposób uzyskać od podmiotu trzeciego informacje konieczne do przygotowania opisu przedmiotu zamówienia, specyfikacji istotnych warunków lub określenia warunków umowy. Do tej pory dialog techniczny nie był wprost zapisany w pzp, określają go przepisy unijne.

– W tej chwili dialog techniczny stosowany jest zbyt rzadko, bo nie ma jasnych przepisów – mówi Niedziela. – A jest bardzo użyteczny dla zamawiającego, który może uzyskać większą wiedzę o najnowszych rynkowych standardach.

Prace nad ustawą przedłużają się (założenia zostały przyjęte przez rząd już w czerwcu ubiegłego roku).

etap legislacyjny: trafi do Komitetu Stałego Rady Ministrów

Jacek Sadowy, prezes Urzędu Zamówień Publicznych

Implementując dyrektywę obronną, staramy się wykorzystać maksymalnie instrumenty korzystne dla polskiego przemysłu zbrojeniowego, które daje prawo unijne, m.in.  możliwość zawężenia kręgu wykonawców do pochodzących z krajów UE. Zamawiający będzie mógł przy określaniu kryterium bezpieczeństwa dostaw brać pod uwagę lokalizację zakładu produkującego sprzęt. Wtedy w lepszej sytuacji znajdą się polskie przedsiębiorstwa, a zagraniczne będą musiały np. lokować w naszym kraju produkcję, by skutecznie ubiegać się o zamówienie. Wprowadzanie prawa unijnego w zakresie wykraczającym poza sprawy obronne to m.in. kwestia dialogu technicznego. Obecnie pzp go nie zabrania, ale też nie reguluje jego zasad. Wpisanie tego mechanizmu wprost do ustawy poprawi przejrzystość postępowania. Zdecydowaliśmy także o określeniu wartości szkody, która skutkuje wykluczeniem z postępowania.

Nowelizacją prawa zamówień publicznych (pzp) w czwartek zajmował się Komitet ds. Europejskich. Ma przede wszystkim wprowadzić do polskiego porządku prawnego przepisy unijne zawarte w tzw. unijnej dyrektywie obronnej. W ustawie pojawi się nowy rozdział 4a – „Zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa".

Równe podejście

Pozostało 93% artykułu
W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"