- Gmina zamierza podjąć uchwałę w sprawie dotowania zabytków. Urzędnicy chcą ustalić stawkę dotacji do 50 proc. nakładów koniecznych na zabytek wpisany do rejestru. Dodatkowo w uchwale planują ująć zapisy dotyczące rozliczenia i sprawozdania z dotacji. Czy będzie to dobre rozwiązanie?
Niezbędna jest w tym przypadku analiza przepisów ustawy z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, a na szczególną uwagę zasługuje jej art. 81. Stanowi on, że w trybie określonym odrębnymi przepisami dotacja na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru lub znajdującym się w gminnej ewidencji zabytków może być udzielona przez organ stanowiący gminy, powiatu lub samorządu województwa, na zasadach określonych w podjętej przez ten organ uchwale. Takie brzmienie przepisu obowiązuje od 9 września br., a jest to o tyle istotne, że od tej daty uchwałą dotacyjną można objąć już nie tylko zabytek wpisany do rejestru zabytków, ale również zabytki wpisane do ww. gminnej ewidencji zabytków. Warto wspomnieć, że do czasu tej nowelizacji, zarówno regionalne izby obrachunkowe, jak i sądy administracyjne kwestionowały możliwość dotowania takich właśnie ewidencji gminnych (por. np. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z 26 października 2011 r. sygn. akt I SA/Ke 470/11) ograniczając dotowanie do rejestru zabytków w rozumieniu art. 8 ust. 1 ww. ustawy. Aktualnie stan prawny umożliwia jednak dotowanie zabytków wpisywanych do obu ww. rejestrów.