? wyrok WSA w Warszawie z 6 września 2017, sygn. IV SA/Wa 962/17.
Zaznaczyć trzeba, że zgodnie z ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym nie jest możliwe sporządzenie planu zagospodarowania przestrzennego tylko dla jednej lub kilku działek. Rada gminy powinna uchwalić plan dla całego obszaru określonego w studium.
Z kolei postępowanie o uzyskanie zgody na „odlesienie" prowadzone jest na zasadach ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych. Organem właściwym do wydania takiej zgody jest marszałek województwa. Z uwagi na fakt, że wyrażanie takowej jest zadaniem własnym jednostki samorządu terytorialnego, to odwołanie od decyzji odmownej będzie przysługiwać do samorządowego kolegium odwoławczego. Samo postępowanie inicjowane jest przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta), właściwego dla terenu na którym położona jest działka i prowadzone jest w trybie kodeksu postępowania administracyjnego.
Wójt inicjuje postępowanie
Odnosząc się do tego w jakich okolicznościach wójt może zainicjować takie postępowania Naczelny Sąd Administracyjny wypowiedział się następująco: wójt gminy o zgodę na zmianę przeznaczenia leśnego na cele nieleśne występuje wówczas, gdy uchwalany jest plan miejscowy i tylko wtedy, gdy w tym planie mają się znaleźć ustalenia, które powodują, że dojdzie do zmiany przeznaczenia gruntów leśnych na cele nieleśne (wyrok NSA z 18 maja 2017, sygn. II OSK 661/16).
Ponadto ustawodawca przewidział wprost, że organ wykonawczy gminy jest stroną takiego postępowania administracyjnego. Stąd powstaje problem co do statusu względem takiego postępowania inwestora zainteresowanego w prowadzeniu budowy na odpowiedniej działce.
Właściciel bez statusu strony
W świetle nowszego orzecznictwa sądów administracyjnych należy przyjąć, że właścicielowi takiego gruntu nie przysługuje status strony w takim postępowaniu administracyjnym. Zasadniczo zwraca się uwagę na fakt, że właściciel nie ma interesu prawnego (będącego warunkiem sine qua non dla bycia stroną w rozumieniu k.p.a.) załatwieniu takiej sprawy, tylko interes faktyczny odnoszący się do ewentualnego wzrostu wartości takiej nieruchomości na skutek jej odlesienia. Rozważając to zagadnienie sądy podnoszą, że prawodawca powiązał konieczność uzyskania zgody na odlesienie działki z wewnątrzgminną procedurą planistyczną. Konsekwencją takiego stanu rzeczy jest przyjęcie, że właścicielowi gruntu (najczęściej będącemu inwestorem) przysługują środki ochrony prawnej przewidziane w przepisach regulujących tryb sporządzania planu miejscowego (np. prawo do zgłaszania uwag do takiego planu; zob. Wyrok NSA z 11 maja 2017, sygn. II OSK 2279/15).